Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Minder behoefte aan frisse adem in coronatijd: verkoop pepermunt en kauwgom flink gedaald

opvallend-kauwgom-en-pepermunt-wordt-veel-minder-verkocht-margriet.jpg

Nu we minder vaak de deur uit hoeven én in het openbaar een mondkapje moeten dragen, blijken we minder waarde te hechten aan een frisse adem. De verkoop van pepermunt en kauwgom is namelijk flink gedaald, zo blijkt uit een onderzoek van ABN Amro.

De bank analyseerde cijfers van supermarkten, drogisterijen en pompstations en deed een aantal opvallende ontdekkingen.

Meer chocolade en drop

Zo blijkt dat we aanzienlijk meer zijn gaan snoepen in coronatijd. Vooral aan chocolade en drop geven we opvallend meer geld uit dan vóór de pandemie. In 2020 groeide de omzet van chocola met zeven procent en die van drop en suikerwaren als: zure matten, winegums en fruitgom met zes procent. In de eerste vier maanden van 2021 deden consumenten er zelfs nog een schepje bovenop: voor zowel chocola als snoep werd een omzetgroei van negen procent genoteerd. En dat is best opvallend. In de jaren voor corona werden Nederlanders zich juist steeds meer bewust van de negatieve gevolgen van suiker voor de gezondheid. Hierdoor groeide de verkoop van drop en andere snoepsoorten amper nog. De coronacrisis lijkt er echter voor te hebben gezorgd dat we iets minder bezig zijn met onze gezondheid.

Lees ook: Interessant: 5 redenen waarom we snoepen en snacken (en wat je ertegen kunt doen)

Minder kauwgom en pepermunt verkocht

Iets waar we ook iets minder mee bezig zijn, is onze adem. Er wordt namelijk veel minder pepermunt en kauwgom verkocht. “We gaan minder uit, we zien minder collega’s op de werkvloer, dus hebben we blijkbaar minder behoefte aan een frisse adem,” zo constateert onderzoekster Nadia Menkveld. Cloetta Holland- de fabrikant van Sportlife en King- ziet een verkoopdaling tot bijna vijftien procent.

Bron | NOS
Beeld | Getty Images

Ook interessant