Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Vegetarisch afslanken: let op vleesvervangers

supermarkt.jpg

Minder vlees? Dat kan heel goed, al bevatten veel kant-en klare vleesvervangers vaak veel vet, weet diëtiste Ukie Harkema. “De eiwitten kun je beter halen uit bijvoorbeeld eieren, noten en vooral peulvruchten.”

Als je vegetarisch gaat eten, is de kans groot dat je gaat afvallen. Niet dat we zeggen dat je vooral geen vlees meer moet eten, maar mocht je een keer de proef op de som willen nemen, dan kan dat zeker geen kwaad. De eiwitten die je normaal uit vlees en vis haalt, kun je namelijk ook gemakkelijk uit andere producten halen, zoals eieren, yoghurt en kwark, noten, pindakaas (jammie!), tofu en vooral peulvruchten. Als je daarnaast andere dierlijke producten eet, zoals eieren en kaas, krijg je ook alle vitaminen en mineralen binnen die in vlees zitten.

Overigens zijn, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, paddenstoelen geen goede vleesvervanger. Daarvoor bevatten ze te weinig eiwitten.

Peulvruchten: ‘Vleesvervangers bij uitstek’

Ukie: “Peulvruchten zijn de vleesvervangers bij uitstek. Ze bevatten prachtige complexe koolhydraten, waardevolle eiwitten en mineralen. Eet ze gerust een paar keer per week, liefst van Nederlandse bodem, zoals bonen, erwten en linzen. Sojabonen zijn ook peulvruchten, maar die groeien niet in Nederland en zijn daarom een minder duurzame keuze. In veel landen waar soja wordt geteeld, worden bovendien veel bomen gekapt om de soja te kunnen laten groeien.”

Let op vleesvervangers

In de winkel kun je ook kant-en klare vleesvervangers kopen. Controleer dan wel even hoeveel calorieën erin zitten, want een aantal van deze burgers, schijven en ballen bevatten veel meer vet dan vlees, waardoor je er eerder van aankomt dan afvalt! Ukie: “Het kunnen behoorlijk calorierijke voedingsmiddelen zijn.”

ukieOver Ukie

Ukie Harkema is ruim dertig jaar diëtiste en mede-ontwikkelaar van Margriets Streep-je-Slank. ‘Beter door eten’ is haar motto. In haar coaching naar een gezonder eetpatroon staat niet de hoeveelheid eten, maar de smaak, het moment en de kwaliteit voorop. Ukie heeft samen met een collega een eigen praktijk in de provincie Utrecht.

 

Ook interessant