Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Vakbonden uiten bezorgdheid over populariteit van ‘gluurapparatuur’ onder werkgevers

vakbonden-uiten-bezorgdheid-over-gluurapparatuur-margriet.jpg

De kans is groot dat na de coronacrisis veel bedrijven ervoor zullen kiezen om hun personeel nog steeds te laten thuiswerken. Voor veel werknemers zal dit als muziek in de oren klinken, maar vergis je niet: er zitten namelijk wat haken en ogen aan.

Want wat blijkt nu? Veel Nederlandse bedrijven zijn de laatste tijd op zoek naar monitoringssoftware voor medewerkers. Met dit soort ‘gluurapparatuur’ kunnen werkgevers tot in detail bijhouden en controleren wat hun medewerkers uitvoeren. En dat maakt thuiswerken toch ineens een stuk minder leuk…

Veel meer vraag naar gluurapparatuur

Waar je op kantoor moeilijk tussen het werken door je nagels kunt lakken of even met een vriendin kunt gaan bellen, is dat thuis toch wat anders. Je hebt geen mensen die je in de gaten houden en dat zorgt er toch wel voor dat je af en toe wat andere dingen tussendoor gaat doen. Verschillende bedrijven willen dit voorkomen door monitoringssoftware te gaan gebruiken. Volgens softwarevergelijkingswebsite Capterra neemt de vraag vanuit Nederlandse bedrijven sinds corona fors toe. De vraag steeg namelijk in het eerste kwartaal met maar liefst 58 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar – vóór corona.

Controleren van muisbewegingen of aantal toetsaanslagen

Met dit soort gluurapparatuur kunnen werkgevers makkelijk in de gaten houden wat hun werknemers nu precies aan het doen zijn. Bijvoorbeeld door te kijken naar het aantal muisbewegingen of het aantal toetsaanslagen van een thuiswerker. Voor vakbonden is dit een zorgelijke ontwikkeling. Zo blijkt uit een rondvraag van CNV onder 1200 leden dat zo’n 14 procent door hun werkgever gemonitord wordt of ze thuis wel echt aan het werk zijn. “Je ziet het heel breed: bij de overheid, de zakelijke dienstverlening en ook de industrie als er wordt thuisgewerkt”, zo vertelt CNV-voorzitter Piet Fortuin aan NOS. “Mensen worden meermaals per dag gebeld met de vraag of ze wel aan het werk zijn. In andere gevallen wordt met software gemeten hoeveel toetsen ze aanslaan en of ze zijn ingelogd. Feitelijk is dat pure controle en zo ervaren werknemers het ook.”

Lees ook:
Opstaan tijdens het thuiswerken: zo vaak zou je dat eigenlijk moeten doen

Regelmatig klachten

Vooral mensen die in de callcenterbranche werken blijken hier last van te hebben. “Maar ook in andere branches sluiten we niet uit dat het gebeurt, gezien de toenemende verkoop van monitoringssoftware. Ook krijgen we regelmatig klachten over werkgevers die hun werknemers onvoldoende vertrouwen en ze daarom vragen naar kantoor te komen.”

Eerst worden goedgekeurd

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft tot nu toe weinig klachten gekregen van werkenden hierover, maar de toezichthouder denkt dat dit komt doordat veel mensen zich niet realiseren dat dit soort praktijken best wel ver gaan. Volgens AP moet je het controleren van een thuiswerker niet zomaar inzetten. Zo moet je als werkgever de noodzakelijkheid en mate waarin het gebeurt kunnen onderbouwen, en ook andere mogelijkheden hebben verkend. En zo’n besluit moet altijd worden goedgekeurd door de Ondernemingsraad (OR).

‘Spyware is geen lapmiddel’

Daarnaast is het volgens AP belangrijk dat werkgevers zich afvragen in hoeverre de kwaliteit van werk ook daadwerkelijk meetbaar is via software. “Want wat zeggen toetsaanslagen over je werk? Werkgevers moeten zich afvragen of software nodig is en of het anders kan. En bij wantrouwen moet worden gekeken naar waar dat vandaan komt: spyware is geen lapmiddel.”

Bron | NOS
Beeld | Getty

Ook interessant