Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

In coronatijd een voucher ontvangen? 20x dít wil je weten

woman-sitting-in-kitchen-with-bills.jpg

Concerten, workshops, citytrips, vliegreizen… Het is nog steeds verre van zeker wat er allemaal door kan gaan en wat niet. Heb je inmiddels ergens een voucher voor ontvangen? Wat kun je daar dan mee? Twintig vragen en antwoorden.

Door de plotselinge coronacrisis verkeerden bedrijven als theaters, hotels en vliegtuigmaatschappijen in zwaar weer. Omdat vrijwel alle voorstellingen en vluchten werden geannuleerd en er geen zicht was op nieuwe boekingen, werd de voucher massaal ingezet. Dit om een faillissement voor te zijn. Want de vaste lasten liepen voor de bedrijven door en als álle tickets en reissommen in één keer aan de consument moesten worden terugbetaald, zouden de meeste bedrijven in financiële nood komen en zou je misschien sowieso kunnen fluiten naar je geld. Door het aanbieden van vouchers konden deze bedrijven de kosten wat beter spreiden.

Hoe kun je je voucher gebruiken?

Als je voor een voucher hebt gekozen, heb je een mail ontvangen met daarin een unieke vouchercode en een wachtwoord. Je kunt zelf een nieuwe vlucht, voorstelling of overnachting zoeken en boeken en aan het einde van de boeking vul je die gegevens in. Het bedrag wordt dan verrekend. Zo kun je zelf zien of je nog moet bijbetalen of dat er nog een restbedrag overblijft. Wil je bijvoorbeeld een duurdere vlucht boeken, dan moet je bijbetalen of – als je er nog een hebt – twee vouchers gebruiken. In het laatste geval kan dat vaak niet via de website, maar moet je het servicenummer bellen. Is je nieuwe vlucht of kaartje goedkoper, dan kun je bij de meeste bedrijven net zo veel bijboeken tot je voucher op is, net als bij een cadeaukaart bijvoorbeeld.

Wat is de waarde?

De voucher dekt het volledig door jou betaalde bedrag, inclusief belastingen, toeslagen en boekings- en wijzigingskosten. In het geval van een vliegticket vallen daar ook bijgeboekte producten en services onder, zoals bagage of een stoelreservering. Deze informatie vind je terug in de e-mail met de voucher.

Wat als ik de e-mail met de voucher niet meer kan vinden?

Spit ook je spambox nog even door, want vanwege veiligheid stuurt lang niet elk bedrijf je een nieuwe toe. Echt nergens meer te vinden? Neem dan contact op met de klantenservice van het desbetreffende bedrijf.

Het hotel, de sauna of reisorganisatie waarvoor je een voucher accepteerde is inmiddels failliet. Wat kun je doen?

Behalve dat het jammer is dat je leuke uitje nu niet kan doorgaan, is het ook balen dat je in het slechtste geval achter je geld aan moet. Hoogstwaarschijnlijk krijg je wel al bericht van het bedrijf. En als je een reisvoucher met SGR-garantie hebt, is-ie sowieso gedekt.

Loopt het niet zo soepel? Er wordt bij een faillissement door de rechter een curator aangewezen. Iedereen die nog wat tegoed heeft van het bedrijf kan zich bij hem of haar melden. Meestal heeft een failliet bedrijf te weinig geld over om iedereen te betalen en bepaalt de curator wie er nog wordt betaald. Laat de curator weten wat je nog tegoed hebt van het bedrijf en check of je de voucher nog kunt inwisselen. Kan dat niet? Probeer dan je geld terug te krijgen. Op deze site vind je een voorbeeldbrief.

Lees ook:

Geld terug of een voucher? Nederlandse vliegtuigmaatschappijen houden zich niet aan de regels

Krijg je een jaar na dato automatisch je geld terug?

Ja, organisaties moeten na twaalf maanden de vouchers die niet of deels gebruikt zijn aan de consument uitbetalen. Houd het dus zelf even goed in de gaten.

Je hebt destijds gekozen voor een voucher, maar wilt bij nader inzien toch nu je geld al terug. Kan dat?

Als je eenmaal een voucher hebt geaccepteerd, zit je daaraan vast. Maar check voor de zekerheid nog even wat er in de voorwaarden staat. Of bel met het bedrijf om de mogelijkheden te bespreken. Anders zal de onderneming pas na afloop van de vouchertermijn het geld aan je terugbetalen. In principe hoef je daar niets voor te doen en krijg je na een jaar het geld op je rekening.

Is je voucher persoonsgebonden?

Voor theater en (meeste) evenementen is een voucher niet persoonsgebonden. Voor reizen is-ie dat wel, dan staat-ie op de naam van de hoofdboeker.

Lukt het niet je voucher om te laten zetten in geld?

Bij contact met ticket-verkopers kan het zijn dat je steeds tegen een muur op loopt. Je krijgt dan bijvoorbeeld pas je geld terug als er een nieuwe datum is. Als je daar niet op wilt wachten kun je een brief sturen om je geld terug te vragen. Wettelijk heb je namelijk gewoon recht op geld terug. Op deze site vind je een voorbeeldbrief.

Je hebt een voucher, maar nu is de prijs omhooggegaan. Wat nu?

Je hebt destijds misschien wel avond aan avond zitten zoeken naar de laagste prijs. Nu je hetzelfde tripje of uitje wilt maken, kan het misschien alleen nog maar voor een hogere prijs… Balen, maar helaas moet je dan toch bijbetalen. Andersom werkt het gelukkig ook zo. Als de prijs is gezakt, krijg je het verschil terug.

Wat gebeurt er met een voucher bij overlijden?

De meeste reisvouchers zijn persoonsgebonden en staan op naam van de hoofdboeker. Als de hoofdboeker is overleden, is het overdragen van de voucher naar een medereiziger van de oorspronkelijke boeking soms wel mogelijk. Een voucher met SGR-garantie is in principe niet overdraagbaar, maar bij ernstige ziekte of overlijden kun je natuurlijk wel met de organisatie kijken wat er mogelijk is. En als de voucher niet binnen een jaar na uitgifte is ingewisseld, wordt het openstaande bedrag sowieso terugbetaald.

Er geldt een inreisverbod voor het land waar je naartoe op vakantie zou gaan. De reisorganisatie noemt het overmacht en legt de kosten bij jou. Mag dat?

Kun je bijvoorbeeld met een negatief reisadvies aantonen dat de reisbestemming onveilig is, dan mag je een pakketreis volgens de wet kosteloos annuleren. Als er alleen een inreisverbod voor reizigers uit Nederland geldt (en dus de vlucht en het verblijf in het hotel en dergelijke in principe wel zouden kunnen doorgaan), kun je er niet heen, maar vindt de reisorganisator dat de reis feitelijk wel zou kunnen worden uitgevoerd en dat zij daar geen invloed op hebben. Dit betekent dat je als reiziger de reis niet kosteloos kan annuleren en dus geen recht hebt op terugbetaling. Neem contact op met de reisorganisatie om samen te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Klopt het dat een bedrijf of organisatie niet het gehele bedrag terugbetaalt als je voucher is verlopen?

Nee, dat klopt niet. Je hoeft hier namelijk geen administratie- of boekingskosten over te betalen. Binnen veertien dagen moet je je geld terugkrijgen. Maar let op in geval van reizen: als het niet om een geannuleerde reis gaat, maar je boekt ’m zelf om en er staat in de voor-
waarden dat de reisaanbieder daarvoor omboekingskosten mag rekenen, mogen die kosten wel in rekening worden gebracht.

Zit er een einddatum aan uitgestelde evenementen?

‘Bewaar je ticket, geniet later’. Deze regeling bedacht de cultuur- en evenementenbranche waardoor gekochte tickets voor verplaatste evenementen langer geldig zijn, namelijk 26 maanden in plaats van 13. Ook heb je langer de tijd je voucher-tegoed om te zetten in tickets: 24 maanden. Geld terugvragen is ook altijd mogelijk.

De voorstelling waar je met je kleinkind heen zou gaan werd steeds uitgesteld en is inmiddels te kinderachtig voor hem. Kun je je geld 
terugkrijgen?

In dat geval moet je annuleren zodra er een nieuwe datum bekend is. Daar heb je vanaf dat moment gemiddeld veertien tot achtentwintig dagen de tijd voor.

Wat als je er ineens achter komt dat je de voucher nooit hebt ontvangen?

Check eerst de website van het bedrijf. Misschien vind je daar iets over de bereikbaarheid en de termijn waarbinnen ze een oplossing aanbieden? Misschien zijn de reactietijden nog steeds langer dan normaal. Kun je er niets over vinden, stuur ze dan een mail met de vraag waar het is misgegaan. Je hebt vast het aankoopbewijs met de originele datum van de voorstelling of het evenement nog wel. Krijg je geen voucher? Eis dan je geld terug.

Wat als je voucher niet aan de juiste richtlijnen blijkt te voldoen?

Heb je een voucher geaccepteerd, maar kom je erachter dat de voorwaarden eigenlijk niet zo redelijk zijn? Wijs het bedrijf dan op de richtlijnen (die vind je onder meer op consuwijzer.nl/coronacrisis) en vraag om een aanpassing van de voorwaarden. 

Lees ook:

Veel vouchers voldoen niet aan de voorwaarden: híer moet je op letten

In plaats van een voucher te geven, stapte je sportschool over op onlinelessen. Je zat hier niet op te wachten en hebt er geen gebruik van 
gemaakt. Kun je je abonnementskosten terugvragen?

Als je de nieuwe voorwaarden destijds hebt geaccepteerd, kan het zijn dat je geen recht meer hebt op geld terug. Het bedrijf heeft het wel op een duidelijke manier moeten laten weten voordat je ermee akkoord ging. Was het niet duidelijk? Dan kun je proberen je geld terug te krijgen.

Je hebt destijds onder protest een voucher geaccepteerd – je hebt meteen aangegeven daar niet akkoord mee te willen gaan, maar het was een voucher of niets – en nu wil je je geld terug. Hoe pak je dat aan?

Je wilde direct je geld terug maar het bedrijf gaf aan dat op dat moment niet te kunnen doen. Daarom accepteerde je de voucher met ‘het behoud op het recht om hier later op terug te komen en alsnog je geld terug te eisen’. Wijs hen op de desbetreffende brief, met de dwingende vraag het geld nu echt terug te willen.

Wat als je met je ontvangen reisvoucher geen nieuwe vakantie meer wilt boeken?

Het kan zijn dat er in je leven iets is veranderd waardoor je niet meer op je de eerder geplande vakantie kunt gaan. Misschien ben je ziek geworden, moest je plots voor iemand zorgen of is je reismaatje overleden. Of is simpelweg de reden (bijvoorbeeld huwelijk in Australië) niet meer aan de orde. Leg de reden voor en de kans is groot dat je je geld terugkrijgt. 

Tekst | Mirjam Rosema-Verhulst
Beeld | Getty Images

Ook interessant