Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Trackingcookies verdwijnen, maar wat betekent dat voor jou?

tracking-cookies-verdwijnen-maar-wat-betekent-dat-voor-jou-margriet.jpg

Google neemt binnenkort afscheid van de zogeheten ‘trackingcookies’ die bepalen welke advertenties je te zien krijgt. Het bedrijf zou dit doen om de privacy van gebruikers te verbeteren, maar klopt dit wel?

Wij leggen je hier uit hoe het precies zit met deze tracking-cookies.

Wat zijn trackingcookies?

Laten we even vooropstellen dat niet álle cookies verdwijnen. Het gaat alleen om trackingcookies (volgcookies) van derden. Met dit soort cookies kunnen adverteerders vaak op verschillende sites de interesses van gebruikers volgen. Met deze informatie worden vervolgens advertenties op maat getoond. Dit is ook de reden dat als je bijvoorbeeld zoekt naar nieuwe witte sneakers, je ineens overál online allemaal advertenties te zien krijgt van witte sneakers. Dit soort cookies geven veel mensen een onveilig gevoel op het internet; het lijkt immers alsof je gevolgd wordt en dat niks wat je doet privé is. Browsers Safari en Firefox blokkeren daarom al langer dit soort cookies en nu volgt Google dus ook.

Meer privacy?

Justin Schuh, de baas van Google Chrome, liet vorig jaar weten dat ze ermee stoppen om zo de privacy van de gebruikers meer te kunnen waarborgen. “Gebruikers eisen meer privacy, inclusief transparantie en controle over hoe hun gegevens worden gebruikt. En het is duidelijk dat het webecosysteem moet evolueren om aan deze eisen te voldoen”, zo schreef hij destijds in een blog. Toch blijkt de vork iets anders in de steel te zitten. Het is namelijk niet zo dat Google je straks niet meer kan volgen. “Google heeft tientallen manieren om internetters te volgen”, zo legt Mathieu Paapst, universitair docent IT-recht aan de Rijksuniversiteit van Groningen, uit aan de Volkskrant. “Van al die manieren was de ‘3rd party cookie’ de bekendste, maar waarschijnlijk ook de minst succesvolle.”

Lees ook:
Ben jij gehecht aan je privacy? Kijk dan uit met deze apps

Nieuwe methoden

Het is dan ook niet zo dat je door het schrappen van de trackingcookies straks geen gepersonaliseerde advertenties meer te zien krijgt. Google heeft de afgelopen tijd al druk geëxperimenteerd met methoden waarmee de inkomsten van zowel Google als adverteerders op peil zullen blijven. Zo is het de bedoeling dat internetters voortaan niet meer op individueel niveau benaderd worden, maar in groepen consumenten die ongeveer dezelfde interesses hebben. Het verschil met de huidige cookies is dan dat commerciële advertentiebedrijven niet meer een individueel profiel van een gebruiker zien met alle relevante informatie, maar een groepsprofiel.

Nog steeds gevolgd door Google

Volgens Paapst klinkt dit echter mooier dan het is. “Vergeet niet dat Google op alle mogelijke manieren informatie kan verzamelen: via je Chrome-browser, als je Android gebruikt, als je YouTube bezoekt en natuurlijk ook als je bij Google bent ingelogd.” Maar ook wie op websites moet bewijzen dat hij geen robot is door alle plaatjes met een stoplicht of zebrapad aan te klikken, geeft daarmee volgens hem informatie prijs aan Google. De trackingcookies mogen dus wel verdwijnen, maar dat betekent niet dat je niet meer gevolgd zult worden door Google…

Bron | Volkskrant, Nu.nl
Beeld | Getty

Ook interessant