Nieuws

Tips om minder vaak dingen te vergeten

dingen-vergeten.png

Dingen vergeten. Niets om je voor te schamen, maar soms wel vervelend. Vooral als je al drie keer de trap op bent gelopen en vervolgens niet meer weet wat je er moest. Of wanneer je iemand in de supermarkt tegenkomt, maar zijn of haar naam niet meer weet. Hoe kun je ervoor zorgen dat je minder snel dingen vergeet? Oftewel: hoe houd je je hersenen in goede conditie?

Maak lijstjes

Lijstjes zijn ideaal als je dingen wilt onthouden. Zorg er daarom voor dat je altijd een notitieblokje in je tas hebt. Hierin kun je vooral dingen noteren die spontaan opkomen, maar niet zozeer heel belangrijk zijn. Zo houd je je geest vrij voor belangrijke(re) zaken. Ook zorgt het opschrijven vaak voor een leeg hoofd.

Beweeg voldoende

Bewegen is niet alleen goed voor je conditie, het is ook belangrijk om de hersenen actief te houden. Nou hoef je echt niet mereen kilometers te rennen, ook huishoudelijke klussen kunnen al helpen om de doorbloeding in de hersenen goed op gang te houden.

Denk in beeld

Een goede manier om beter dingen te onthouden is door in beelden te gaan denken. Doe dit ook bij namen die je slecht kunt onthouden. Schrijf de naam op papier en neem hem op die manier goed in je op. Visualiseren maakt het gemakkelijker om te onthouden.

Doorbreek gewoontes

Het is belangrijk om je hersenen uit te dagen. Doorbreek daarom je dagelijkse gewoontes en poets bijvoorbeeld je tanden eens met links in plaats van rechts. Uit onderzoek blijkt dat dit soort kleine veranderingen de hersenen stimuleert, omdat ze dan nieuwe prikkels krijgen.

Herhaal, herhaal, herhaal

Heb je moeite om namen te onthouden? Herhaal dan de naam als iemand zich aan jou voorstelt. “Wat leuk om je te ontmoeten, Anita.” De persoon in kwestie vindt dat prettig en hierdoor blijft de naam beter hangen.

Eet je brein gezond

Voeding beïnvloedt ons hele lichaam, dus ook de hersenen. De hersenen gebruiken maar liefst twintig procent van alle energie in het lichaam en zijn dus een hongerig orgaan. Een tekort aan energie vermindert de werking van de hersenen. Met name omega 3- vetzuren (vooral te vinden in vis) en vitamine B zijn essentieel voor ons brein.

Vitamine B6 zorgt voor weerstand, een goede spijsvertering en een goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Je vindt deze vitamines alleen in dierlijke producten, zoals melk, melkproducten, vlees, vis en eieren.

Bekijk hier meer tips om je brein in topconditie te houden! 

Ook interessant