Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Tina bestaat 50 jaar: ken jij deze nog?

tina-magazine.jpg

Tijdschrift Tina viert dit jaar haar vijftigste verjaardag. Het blad is in de loop der jaren steeds met haar tijd meegegaan.

Het blad viel in juni 1967 voor het eerst bij duizenden Nederlandse meisjes op de mat. Het was destijds een vertaling van het Engelse blad Tina, dat na vijf jaar echter verdween. Sindsdien heeft Tina zich ontwikkeld tot het grootste meisjesblad van Nederland en is inmiddels toe aan de derde generatie lezers. De kracht van Tina? Hoofdredactrice Joan Lommen: “Tina neemt meisjes van 8 tot 12 aan de hand mee en begeleidt ze naar de puberteit. We bieden ze een kijkje op wat er gaat komen, maar doen dat altijd met een positieve en optimistische blik.”

Dat meisjes anno nu Tina nog steeds leuk vinden is volgens Lommen niet verwonderlijk: “Vijftig jaar geleden waren meisjes met precies dezelfde dingen bezig als nu: school, vriendinnen, een eerste vriendje, idolen, dieren, knutselen, hun oma, een verzameling. Het is de wereld die is veranderd, niet de meisjes.”

Drie generaties

Het vijftigjarige stripblad heeft veel betekend in het leven van inmiddels drie generaties lezeressen. Oud-lezeres Romy Jeltema: “Mijn hart maakte elke week weer een sprongetje als ik Tina op de mat hoorde vallen. Ik bladerde gelijk naar de strip van Peggy. Zij was echt mijn heldin. Toen mijn dochters tieners werden, kregen ze ook een abonnement op Tina. Ook zij kregen geen genoeg van het blad en hun verzamelbanden stapelden zich op naast die van mij. Inmiddels heeft mijn kleindochter die banden ook ontdekt. Ze heeft de Tina-leeftijd bijna bereikt, dus je kunt vast wel raden wat zij voor haar verjaardag krijgt.”

Voor de dertigjarige oud-lezeres Amanda betekende Tina veel herkenning. “Ik las vooral de strips en de Oh jee! Wat nou?-rubriek. Zelf stuurde ik geen vragen in, maar ik was wel heel benieuwd naar de problemen en bijpassende oplossingen van anderen. Ik herkende me in de personages in de strips en de dingen die zij meemaakten. Daar haalde ik veel inspiratie uit.”

Elke dag Tina

Inmiddels is Tina veel meer dan één verwenmomentje per week. Huidige lezeressen kunnen elk moment van de dag genieten van hun favoriete merk: met een tijdschrift, op Instagram (het account heeft 65 duizend volgers), op Youtube en natuurlijk op het Tina-festival. Chef-redactie Jannine Berkelaar: “Tina is waar de doelgroep is, en dat maakt het voor de lezeressen van nu zo makkelijk om aan te haken. Vroeger kregen we weleens de vraag of we geen dagblad konden worden, nu zijn we er elke dag voor de Tina-lezeres.”

Een van die lezeressen is de 9-jarige Pilar: “Het allerleukst aan Tina vind ik dat er zo veel verschillende dingen in staan. De modepagina’s helpen mij bijvoorbeeld echt bij het kiezen van nieuwe kleding, zo weet ik precies wat er ‘in’ is. En als ik een quiz in Tina maak, past de uitkomst heel vaak bij mij. Als Tina wordt bezorgd lees ik eerst de achterkant en daarna lees ik ‘m van voor naar achter; en dan de achterkant nog een keer. Gelukkig hoef ik geen week te wachten op een nieuwe Tina, want ik zie Tina elke dag voorbij komen op Instagram en Youtube.”

Tina de Musical

Om te vieren dat Tina 50 jaar bestaat, komt het merk dit jaar met een grote theaterproductie: Tina de Musical. Op zaterdag 15 oktober is de voorpremière van deze bijzondere productie in het RAI Theater. Meer informatie hierover vind je op Tina.nl/musical.

Tina de Musical

Kaarten winnen

Wil jij kaarten winnen voor Tina de Musical? Doe dan mee met de winactie op margriet.theaterclub.nl/winactie/. Speel de Theaterclub Memory Game en wie weet win jij kaarten voor de musical.

Kaarten kopen

Wil je kaarten kopen voor deze gezellige musical? Kijk dan op margriet.theaterclub.nl.

Ook interessant om te bekijken

Ken je deze truc tegen fruitvliegjes al?

Ook interessant om te lezen

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant