Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Steeds meer fysieke en mentale klachten door thuiswerken: zó voorkom je ze

de-beste-tips-om-gezond-thuis-te-werken-op-een-rij.jpg

Veel Nederlanders werken al sinds maart voornamelijk thuis, en dat blijkt zwaar te vallen. Zo’n 41 procent van de Nederlandse thuiswerkers heeft vaker last van fysieke klachten dan voorheen en ook komen er steeds meer mentale problemen voor. We zetten de beste tips voor gezond thuiswerken voor je op een rij.

Vakbond CNV heeft onderzoek laten doen onder ruim 2600 Nederlanders die door de coronacrisis nu al enige maanden thuiswerken; hieruit blijkt dat veel mensen geen goede thuiswerkplek hebben en zich steeds vaker geïsoleerd voelen.

Fysieke klachten voorkomen

Uit het onderzoek blijkt dat de thuiswerkers vooral veel last hebben van hun schouders, armen, nek en rug. Niet heel verrassend: hoewel onze werkplekken op kantoor vaak moeten voldoen aan heel wat eisen, weten we vaak thuis niet echt wanneer we in een goede houding aan de slag gaan. Hoog tijd voor wat tips over waar een goede werkplek én houding aan moeten voldoen bij het thuiswerken.

1. Kies een vaste thuiswerkplek – en níet op de bank

Ook als je thuiswerkt is het belangrijk dat je niet onderuit op de bank gaat zitten, maar je laptop op een tafel of bureau neerzet. Maar niet zomaar elke tafel of elk bureau voldoet, vertelt fysiotherapeut Randy Atmo aan Women’s Health. Als je aan de keukentafel zit, zit je namelijk een stuk hoger dan aan een bureau. Wanneer je op een eettafelstoel zit en je armen op de tafel laat rusten, staan je schouders en nek onder spanning. Die houding kan voor klachten in je hele bovenlichaam zorgen. Probeer dus óf een wat hogere (bureau)stoel te kopen, óf aan een lagere tafel of bureau te gaan zitten. Meer over de perfecte thuiswerkplek kun je hier lezen.

Lees ook:
Hoe ongezond is het om te lunchen achter je bureau?

2. Goede verlichting

Heb je vooral nekklachten of last van hoofdpijn? Check dan ook eens hoe goed je werkplek verlicht is. Weerkaatsend licht op je scherm kan bijvoorbeeld een boosdoener zijn. Je moet dan steeds van houding veranderen om je scherm goed te kunnen zien, waardoor extra spierspanning ontstaat. Maar ook een slecht verlichte werkplek kan voor nekklachten zorgen, omdat je ogen dan harder moeten werken. Ook dát zorgt weer voor extra druk op de nekspieren, waar je niet op zit te wachten. Lees hier meer tips voor het voorkomen van nekklachten bij thuiswerken.  

3. Ga regelmatig een stukje wandelen

Als je thuiswerkt hoef je vaak – behalve om een boodschap te doen – overdag helemaal niet naar buiten. En nu het steeds wat kouder wordt, kan dat voor sommige mensen best aanlokkelijk zijn. Maar echt gezond is het natuurlijk niet, om de hele dag achter je laptop te zitten. Probeer daarom regelmatig een korte pauze te nemen om even een klein rondje te lopen. Elke keer naar buiten hoeft niet, al is het wel slim om dat af en toe te doen. Je zult merken dat die korte breaks wonderen doen: je voelt je een stuk scherper, je stoelgang komt weer op gang én je hart pompt meer bloed naar je hersenen.

Lees ook:
Quiz: wat voor thuiswerktype ben jij? Doe de test!

Mentale gezondheidsklachten voorkomen

Maar niet alleen je fysieke gezondheid is belangrijk om in de gaten te houden, ook je mentale gezondheid heeft soms wat hulp nodig tijdens het thuiswerken. Zo’n 36 procent van de thuiswerkers zegt tegen CNV dat ze zich geïsoleerd voelen. Ongeveer één op de drie ervaart meer concentratieproblemen en acht procent zegt zelfs tegen een burn-out aan te zitten. Ook relatieproblemen komen een stuk meer voor. We zetten de drie beste tips om mentaal gezond het thuiswerken door te komen voor je op een rij.

1. Probeer je elke dag wél gewoon aan te kleden

Hoe aantrekkelijk het ook is om elke dag in je pyjama of joggingbroek te werken: het blijkt toch echt beter te zijn om je wél gewoon aan te kleden ’s ochtends. Niet alleen omdat dat er net wat leuker uitziet tijdens een videogesprek, maar ook omdat het beter is voor je psychische gezondheid. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je een beter zelfbeeld hebt, je meer gemotiveerd bent én productiever bent wanneer je tijdens het thuiswerken je dagelijkse kleding in plaats van een joggingpak aanhebt. Meer daarover lees je hier.

2. Houd contact met je collega’s

Toen we in maart net begonnen met thuiswerken waren de online borrels en zoom-quizzen niet uit je agenda weg te denken, maar inmiddels vinden die een stuk minder plaats. En dat is zonde, want júist nu je je collega’s al langer niet gezien hebt heb je waarschijnlijk behoefte aan zo’n teambuildingmomentje. Probeer dus nog steeds af en toe een virtueel koffiemomentje in te plannen met je team, of een een-op-een videogesprek te houden met je favoriete collega’s. Al is het maar een paar minuten. Je zult merken dat het je gelijk een stuk vrolijker en gemotiveerder maakt.

Lees ook:
Thuiswerken werkt lang niet voor iedereen

3. Probeer vaste werktijden aan te houden

Als jij en al je collega’s thuiswerken, kan het soms aantrekkelijk zijn om ’s ochtends net wat langer in bed te blijven en ’s avonds wat langer door te werken. Maar voor je psychische gezondheid is dat niet altijd goed. Natuurlijk kun je bést af en toe even een was draaien tussendoor of eens een half uurtje later beginnen, maar experts raden aan zoveel mogelijk volgens je eigen kantoortijden te blijven werken. Daardoor houd je een duidelijke balans tussen je werk- en privéleven, zelfs nu dat zich allemaal voornamelijk thuis afspeelt. Probeer na werktijd even naar buiten te gaan voor een frisse neus en je werklaptop in de avond echt uit te laten staan.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | CNV, Arboportaal
Beeld | Getty Images

m46

Margriet 46 ligt nu in de winkel!Met deze week: het nieuwe samenwonen, 13 vragen aan de plantendokter, opvallende first ladies en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant