Nieuws

Wist je dat: stress kan ervoor zorgen dat je brein krimpt

wist-je-dat-stress-kan-ervoor-zorgen-dat-je-brein-krimpt.jpg

Het zijn vreemde tijden. We hebben allemaal op een manier te maken met de coronacrisis. En voor wie de afgelopen weken meer gespannen is dan normaal: je bent niet de enige. Uit onderzoek blijkt dat één op de drie Nederlanders meer stress ervaart sinds de coronacrisis.

Al die spanning heeft een negatieve invloed op je gezondheid. En wat gebeurt er in je brein als je stress hebt?

Onderzoek

Bovenstaande blijkt uit een peiling van onderzoeksbureau Ipsos, in samenwerking met de Volkskrant, onder ongeveer duizend Nederlanders. 38 procent geeft aan minder te bewegen en te sporten sinds de lockdown en een grote meerderheid zegt wat gezond eten betreft niets te hebben veranderd (73 procent). Van de ondervraagden ervaren met name jongeren meer stress, namelijk 40 procent.

Stress

Veel mensen houden zich vast aan hun oude gewoonten. Dit veranderen blijkt erg moeilijk zeggen deskundigen. Je leefomgeving speelt een belangrijke rol; de plek waar nu veel mensen vastzitten. Stress zorgt voor de meeste problemen en heeft een negatieve invloed op je gezondheid. Je komt als het ware in een overlevingsmodus die de kans verkleint op gedragsverandering. Je bent bijvoorbeeld minder gevoelig voor prikkels van honger of verzadiging. Ook kan het zorgen voor een toename van alcoholgebruik en roken. Ongeveer 10 procent van de ondervraagden zei meer te drinken en slechts 5 procent zei meer te roken.

Krimpen van je brein

De voorkant van je hersenen, de frontale kwab, lijkt het in stressvolle situaties minder goed te doen, stelt neuropsycholoog Erik Scherder. Je functioneert minder, kunt minder goed reflecteren op jezelf en daarnaast kun je minder logisch redeneren. De frontale kwab werkt dus niet goed meer bij chronische stress.

Wist je dat veel en langdurig stress ervoor kan zorgen dat in de toekomst je brein krimpt? Dan hebben we het met name over de prefrontale cortex in je hersenen. Dit is het gebied dat verantwoordelijk is voor je geheugen en om nieuwe dingen te leren. Gelukkig is niet alle stress slecht voor je brein, zoals een beetje zenuwen of iets spannend vinden. Dit houdt je scherp. Stress geeft vanuit die prefrontale cortex in je brein een signaal door naar de hypothalamus en maakt het hormoon cortisol aan. Dit gebied in je brein regelt je lichaam en stuurt je spieren aan. In het geval van stress door het coronavirus doet dit dingen met je zoals zweten, sneller ademen en een verhoogde hartslag.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Traplopen, fietsen, tuinieren

Je kunt twee dingen doen om de frontale kwab goed te laten werken: fysieke en mentale inspanning leveren. Matig intensief bewegen werkt het best. Scherder geeft als voorbeelden traplopen, wandelen, fietsen of tuinieren. Bij mentale inspanning kun je denken aan een potje schaken of een kaartspel. In ieder geval iets wat je afleidt van de stress. Die twee vormen van inspanning zorgen dus voor een actievere frontale hersenkwab, die vervolgens je emoties controleert.

Bloeddruk

Volgens Scherder kun je nóg iets doen. Al het heftige, sombere coronanieuws gaat langs de hersenstam. Dit kan effect hebben op je bloeddruk, hartritme en ademhaling. Zet bijvoorbeeld rustige muziek op. Het systeem in de hersenen synchroniseert met het ritme van de muziek waardoor je hartslag zakt en je rustig wordt. Of ga vroeg slapen, want na 7,5 uur goed slapen is je cortisolniveau weer op pijl.

Bron | de Volkskrant, RTL nieuws, Harvard
Beeld | iStock

M19

Margriet 19 ligt in de winkels, en dit extra dikke nummer staat volledig in het teken van Moederdag én alle gezonde trends van deze zomer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m veilig online zonder extra verzendkosten.

Ook interessant