Nieuws

Stoelgangproblemen? Vijf toilettips

wc.jpg

Kun je niet goed naar de wc, of heb je vaak last van harde, droge ontlasting? Mogelijk krijg je te weinig beweging of te weinig vezels binnen. Maar het kan ook geen kwaad om eens te kijken hóé je naar de wc gaat. 

Volgens de Maag Lever Darm Stichting kan verkeerd toiletgedrag namelijk ook ongemakken zoals obstipatie en buikpijn verergeren en zelfs veroorzaken. Deze vijf tips voor ‘gezond toiletgedrag’ kunnen problemen met de stoelgang verminderen en voorkomen:

1. Ga direct naar het toilet als je aandrang voelt

Houd ontlasting nooit op, maar ga naar het toilet zodra je aandrang hebt. Door het ophouden wordt de ontlasting verder ingedikt en neemt de kans op verstopping toe.

2. Ga vlak na de maaltijd naar het toilet

Direct na het eten is de darm extra beweeglijk, waardoor je gemakkelijker naar je wc kunt.

3. Vermijd hard persen

Hard persen kan onder andere aambeien en andere ongemakken veroorzaken. Het kan zelfs de kans op een beroerte vergroten. Zachtjes meepersen mag wel.

4. Gebruik een krukje

De ideale poephouding: ga iets voorover gebogen zitten met een krukje onder je voeten, zodat de knieën wat omhoog komen. In deze houding kan je darm zich gemakkelijker legen.

5. Eet vezels, drink voldoende en beweeg

Vezelrijke voeding is belangrijk voor een gezonde spijsvertering en goede stoelgang. Er bestaan verschillende type vezels: de ene soort dient als voeding voor goede darmbacteriën en houdt de ontlasting soepel. Een ander soort bevordert weer de beweeglijkheid van de darm en daarmee een vlotte stoelgang. Door gevarieerd te eten, krijg je van alle soorten wat binnen. Ook bewegen en drinken bevorderen een goede darmwerking en soepele ontlasting.

Bron | Maag Lever Darm Stichting
Beeld | iStock

Ook goed om te weten

Ook interessant