Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Stemmen per post voor de Tweede Kamerverkiezingen? Zo werkt het

stemmen-per-post-voor-de-tweede-kamerverkiezingen-zo-werkt-het.jpg

Heb jij je stempas al op de deurmat gevonden? Uiterlijk 3 maart krijgen alle stemgerechtigde Nederlanders ‘m thuisgestuurd. Voor zeventigplussers ziet het er dit jaar wat anders uit dan anders: zij mogen nu namelijk ook stemmen per post. Maar hoe werkt dat?

Dat rode potlood dat zo bekend is tijdens onze verkiezingen, blijk je bij het stemmen per post bijvoorbeeld helemaal niet nodig te hebben.

Stemmen per post

Als je ouder bent dan zeventig jaar, hoef je deze Tweede Kamerverkiezingen niet per se naar het stemlokaal om je stem uit te brengen. In verband met het coronavirus, mag je nu ook per post stemmen. Naast je stempas, krijg je daarom tussen 26 februari en 11 maart nog een envelop met daarin vier documenten die je nodig hebt voor het briefstemmen. Dat zijn het briefstembiljet, een envelop voor het briefstembiljet, een retourenvelop en een uitleg over hoe stemmen per post werkt.

1. Maak je keuze

Begin met het belangrijkste van stemmen per post: het uitbrengen van je stem op het briefstembiljet. Vul je keuze in op het briefstembiljet, net als je gewend bent in een stemhokje op locatie. Dat mag met een rood potlood, zoals je dat normaal gesproken doet, maar mag ook gewoon met een pen in welke kleur dan ook. Als maar duidelijk is op wie jij stemt. Let wel goed op dat de inkt droog is voor je het formulier weer opvouwt. Heb je nog niet besloten op wie je tijdens deze Tweede Kamerverkiezingen wilt stemmen? Hier vind je een overzicht van verschillende kieswijzers, die je daarbij een handje kunnen helpen.

2. Stop het ingevulde formulier in de juiste envelop

Vervolgens stop je alleen het ingevulde briefstembiljet in de envelop waarop ‘briefstembiljet’ staat. Deze plak je vervolgens dicht. Let op dat je deze stap juist uitvoert, anders is je stem helaas niet geldig.

3. Onderteken je stempas

Pak nu je stempas erbij, die je eerder in een aparte envelop van de gemeente ontvangen hebt. Zet je handtekening op de stempas, om te bevestigen dat jij zelf de stem uitgebracht hebt.

4. Stop alles in de retourenvelop

Vervolgens stop je de ondertekende stempas samen met het ingevulde briefstembiljet (in de gesloten envelop) in de retourenvelop. Plak deze dicht, en je stem is klaar om op de post te gaan. Een postzegel is hiervoor niet nodig.

Lees ook:
Schone potloden, briefstemmen en ‘early voting’: zó gaat stemmen in coronatijd

5. Doe je stem in de brievenbus of geef ‘m af

Doe je stem vóór vrijdag 12 maart 17.00 uur in de brievenbus om te zorgen dat deze op tijd aankomt en geteld wordt. Geef je ‘m liever af? Dat kan ook, tussen 10 en 17 maart (uiterlijk om 21.00 uur) bij een afgiftepunt in je gemeente. Waar die zijn, vind je op de site van de gemeente waar je woont.

Toch naar het stemlokaal?

Wil je toch liever ‘gewoon’ stemmen in het stemlokaal? Ook dat mag natuurlijk gewoon. Dit jaar kan dat op drie dagen: 15, 16 of 17 maart. Een aantal van de stemlokalen zijn extra lang open, om mensen die kwetsbaar zijn voor het coronavirus, de mogelijkheid te geven op een rustig moment te stemmen. Neem zoals altijd je stempas en identiteitsbewijs mee naar de locatie, maar vergeet ook je mondkapje deze keer niet.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.    

Bron |Rijksoverheid
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant