Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Stamppot zonder aardappelen

stamppot-zonder-aardappel.png

Wil je een stevige maaltijd op tafel zetten? Dan is de keuze snel gemaakt: een stamppot natuurlijk! Dit keer zonder aardappelen, want ook met pastinaak en zoete aardappel kun je goed stampen. Hierbij twee lekkere recepten! 

Pompoenstamppot met zoete aardappel

Pompoen is – als je het ons vraagt – de ultieme herfst- en wintergroente. Je kunt er alle kanten mee op. Denk aan soep, geroosterd in de oven of verwerkt in een winterse stamppot.

Ingrediënten
– 1 pompoen (ongeschild en zonder pitten)
– 300 gram wortel
– 300 gram zoete aardappel
– verse munt
– groentebouillon
– sambal (naar smaak)
– lamskoteletjes (maar iets anders mag ook)

Bereidingswijze
Snijd alle groente in blokjes en kook ze gezamenlijk in een grote pan ongeveer en halfuur in de bouillon. Als alles lekker zacht is (ook het vel van de pompoen), giet het geheel dan af en bewaar het kookvocht. Stamp het geheel door elkaar en voeg eventueel nog wat kookvocht toe als de stamppot te droog is. Breng op smaak met vers gesneden munt, peper en zout. Je kunt deze zoete aardappel wat meer pit geven door er een fijngesneden pepertje of een klein beetje sambal doorheen te mengen. Bak of gril de lamskoteletjes en dien samen op.

Pastinaakstamppot met prei en makreel

Pastinaak is in de winter volop te verkrijgen, dus goede reden om er even lekker mee te stampen. De prei en de makreel maken deze stamppot extra gezond.

Ingrediënten
– 500 gram pastinaak
– 2 preien
– 2 gekookte makrelen
– 2 stengels bosui
– rucola
– peper / zout
– verse koriander

Zo maak je het!
Schil de pastinaak en snijd deze in stukken. Kook de pastinaak gaar in water. Maak de prei schoon en snijd deze in grove ringen. Voeg de prei toe aan de pastinaak. Maak de makreel schoon, verwijder het vel en de graten en snijd de vis in stukken. Zodra de groente gaar is, giet je deze af. Let op: bewaar het vocht! Stamp de pastinaak en de prei door elkaar. Schep de vis erdoor samen met de in ringetjes gesneden bosui. Schep tot slot de rucola door de stamppot en breng het geheel op smaak met peper, zout en verse koriander.

Bron recepten: 100% suikervrij in 30 dagen
In dit boek daagt Carola van Bemmelen, Nederlands eerste sugar addiction coach, je uit om 30 dagen lang suiker te laten staan. In het boek staan gevarieerde recepten, voorbeeldmenu’s en praktische tips om je de maand door te helpen. 

Ook interessant