Nieuws

Sporten kan aantal opvliegers halveren

hardlopen.png

Het lijkt misschien alsof je er geen enkele controle over hebt, maar uit twee nieuwe studies blijkt dat vrouwen die gaan sporten, de helft minder opvliegers hebben. Maar je moet je wel een beetje in het zweet willen werken.

Opvliegers, ze verzieken je nachtrust en tijdens een werkbespreking zit je er al helemaal niet op te wachten. Met hormoontherapie kunnen je klachten flink verlichten en soms zelfs verdwijnen, maar twee nieuwe studies bewijzen dat er ook een ándere manier is om opvliegers flink te verminderen: bewegen!

Vier keer per week sporten

Voor de studies, de één gepubliceerd in de Journal of Physiology en de andere in Menopause, recruteerden de wetenschappers 21 vrouwen die niet sportten, maar wel last hadden van opvliegers. Van hen namen veertien vrouwen vervolgens deel aan een begeleid sportprogramma, waarbij ze aan het eind tot vijf keer per week drie kwartier lang matig intensief fietsten en jogden. De andere zeven vrouwen deden niks anders dan normaal.

Betere regulatie lichaamstemperatuur

De eerste uitkomst laat zich raden: de sportieve vrouwen voelden zich na een paar maanden veel fitter dan aan het begin van het programma. Maar het opvallendste resultaat was dat de sporters veel beter in staat bleken hun lichaamstemperatuur te reguleren. Zo begonnen de vrouwen, net als echte atleten, bij warmte iets eerder en vooral meer te zweten dan de niet-sporters: hun lichaam bleek dus beter in staat om af te koelen.

Zestig procent minder opvliegers

Maar, nu komt het,  tegelijkertijd zweetten de vrouwen wél minder bij plotselinge, extreme hitte, zoals tijdens een (in dit geval opgewekte) opvlieger. Ook hun lichaamstemperatuur bleef dan lager dan die van de niet-sporters. De beste getuigenis is nog die van de sportievelingen zelf: uit hun dagboeken, die ze voor het onderzoek bijhielden, blijkt dat ze aan het einde van het programma gemiddeld zestig procent minder opvliegers hadden dan aan het begin. Dat kan heel wat slapeloze uurtjes en ongemakken besparen!

Zweten om minder te zweten

Voor het beste effect is het waarschijnlijk wel belangrijk dat je regelmatig blijft sporten en jezelf daarbij ook wel een beetje inspant. “Eén keer per week een wandeling van dertig minuten zal weinig uithalen,” aldus bewegingswetenschapper Helen Jones van de Liverpool John Moores University in The New York Times. Kortom, een beetje zweten hoort er wel bij.

Bron | Newsmax

Ook interessant