Nieuws

Spoedcursus: zo voorkom je winterse glijpartijen (ook te voet)

meisje-cadeau-sneeuw.jpg

Het KNMI heeft vandaag code geel afgegeven wegens de verwachte sneeuwval. Rijkswaterstaat adviseert mensen dan ook indien mogelijk thuis te werken. Maar als je écht ergens met de auto of fiets naartoe moet: zo voorkom je winterse glijpartijen. 

Autorijden bij sneeuw en ijzel

Liever niet natuurlijk. Maar als je niet anders kunt, heeft de NOS de volgende veiligheidstips:

Trek rustig op
Als je snel optrekt, kunnen de wielen gaan slippen. Geef dus weinig gas als je optrekt en laat de koppeling rustig opkomen. Tip: het kan helpen om niet in de eerste, maar de tweede versnelling weg te rijden. Het kan soms ook helpen om veiligheidssystemen als ESC (Electronic Stability Control) en ESP (Electronic Stability Program) even uit te zetten. Vergeet ze niet daarna weer in te schakelen.

Bochten
Neem meer gas terug voor een bocht dan je gewend bent en stuur ook vooral niet te scherp in om te voorkomen dat je gaat glijden. In bochten kun je met glad weer beter niet remmen. Om snelheid te minderen, kun je beter gewoon het gas loslaten. Moet je toch remmen in een bocht en begin je te glijden, blijf dan rustig en ga niet hard aan je stuur trekken. Laat de auto glijden en draai intussen je stuur rustig in de juiste rijrichting. Zodra je wielen weer grip krijgen, zal de auto dan vanzelf de goede kant oprijden. Desnoods helpt de vangrail om je weer in het juiste spoor te krijgen.

Houd meer afstand
Als het glad is moet je meer afstand houden dan normaal. Je hebt namelijk een langere remweg.

Kijk ver vooruit
Hoe verder je vooruit kijkt, hoe beter je stuurlijn is. Bovendien zie je dan eerder aankomen dat je moet gaan afremmen.

Winterbanden
Met winterbanden heb je meer grip als het glad is, maar ze zijn geen wondermiddel. Volg dus ook bovenstaande tips als je winterbanden hebt! Check ook zeker even de spanning van je banden. Winterbanden zijn zachter van structuur dan zomerbanden, waardoor de banden al snel te slap worden. Dit gaat ten koste van de stabiliteit.

Fietsen met sneeuw en ijzel

Fietsen kun je beter helemaal laten als het glad is. Kun je écht niet anders, dan adviseert de Fietsersbond het volgende:

Laat wat lucht uit je banden lopen
Zachtere banden zijn breder en geven iets meer grip. De meeste mensen hoeven dat echter niet te doen, want volgens de bond rijden bijna alle Nederlanders met te zachte banden. (let op: deze tip geldt níet voor autobanden!)

Verlaag je zadel
Hierdoor kun je beter je voeten op de grond zetten wanneer je dreigt te vallen.

Hang geen tassen aan je stuur
Hierdoor kun je makkelijker uit balans raken.

Lees het wegdek
Let extra goed op het wegdek. Als klinkers of asfalt glinsteren, is de kans groot dat er een laagje ijs ligt. Let vooral op bij bruggen, het wegdek bevriest daar altijd eerder.

Houd afstand van de rand

Hou – voor zover de wegsituatie dat toestaat – voldoende afstand van de randen van bruggen en wegen. Langs de randen ligt vaak ijs of vastgevroren sneeuw.

Lopen bij ijzel: antiglij-ijzers of een ouwe sok

Als er buiten sneeuw ligt, kun je natuurlijk het best schoenen met een goed profiel dragen, zoals wandel- of bergschoenen. Als je een belangrijke afspraak of een feestje hebt, kun je je nette schoenen in je tas meenemen. Maar bij ijzel ben je met dat dikke profiel nergens. In dat geval kun je speciale zooltjes kopen die je over je schoen heen trekt. Deze zogeheten ‘antiglij-ijzers’ heb je in allerlei soorten en maten. Zoals de Snowsteps, een rubberen zooltje met anti-slipnoppen voor ‘uitstekend’ grip op ijs en sneeuw, en voor 7,95 euro te koop bij de ANWB. Een andere optie is een elastisch rubberen netje waarbij een dun, metalen spiraaltje voor meer grip bij gladheid zorgt. Deze zijn iets duurder, maar volgens een klein testje van de Consumentenbond blijven deze wel beter om je schoen zitten. Een bekend merk is Yaktrax.

Een oude sok
Maar voordat je zoiets aanschaft, oma’s truc met de oude (ski)sok schijnt net zo goed – zo niet beter – te werken. In dezelfde test van de Consumentenbond bleef deze het beste zitten en gaf hij zelfs de meeste grip (getest op sneeuw in een overdekte skihal). Wel zijn ze het lastigst om de schoen heen te trekken, dus je kunt het best een skisok van een of twee maten groter nemen.

Naar de schoenmaker
Je kunt schoenen met gladde zolen door de schoenmaker laten voorzien van een rubberen antislip beschermzool.

Nordic walking stokken
Als je niet (meer) zo stabiel op je benen bent, kun je eventueel nordic walking stokken gebruiken. Hiermee kun je beter je balans bewaren als het buiten glad is.

Lees ook

Bekijk ook

Dokter Rutger over het belang van vitamine D.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Abonneer je op Margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant