Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Slechte slaper? Dat ligt misschien aan je DNA

slapen-genen-onderzoek.jpg

Slapeloosheid is na angststoornissen de meest voorkomende mentale stoornis. Tien procent van de bevolking slaapt chronisch slecht. Uit een nieuw onderzoek van de Vrije Universiteit in Amsterdam blijkt nu dat de oorzaak van die slaapproblemen in onze genen kan zitten.

Wetenschappers van de Vrije Universiteit onderzochten samen met een grote groep internationale onderzoekers het DNA van 1,3 miljoen mensen. Uit het onderzoek werd duidelijk dat er niet één bepaald gen verantwoordelijk is, maar honderden genen die gezamenlijk het risico op slapeloosheid kunnen doen toenemen. Volgens neuroloog Eus van Someren, die bij het onderzoek betrokken was, zitten die genen op plekken die spanning verwerken. “Soms kunnen slapelozen zelfs nog meer gespannen wakker worden dan dat ze naar bed gingen. Het lijkt erop, dat mensen met die risicogenen bepaalde spanningen niet goed opgeruimd krijgen tijdens hun slaap,” zegt Van Someren op NPO Radio 1.

Meer oorzaken

Toch heeft volgens neuroloog en slaapdeskundige Hans Hamburger slechts een kleine groep mensen mensen een slaapstoornis puur door erfelijkheid. “Slecht slapen kan meer oorzaken hebben. “Bijvoorbeeld door je laptop of telefoon te gebruiken voor je gaat slapen of simpelweg door problemen op het werk. Daarnaast zijn er diverse slaapstoornissen en kan ook het gebruik van medicijnen van invloed zijn op je slaapgedrag.”

Bewustwording

Het onderzoek naar de invloed van ons DNA op slaapproblemen duurt al dertig jaar. Hoewel er nog geen medicijn is, zijn de onderzoeksresultaten volgens Van Someren wel een grote doorbraak. Binnen twee jaar wordt gestart met medicijnonderzoek bij patiënten, verwacht professor Van Someren. “Wanneer iets op je genen wordt afgeschoven, denken veel mensen dat er niks aan te doen valt,” zegt Van Someren. “Maar dat is verkeerd gedacht. Je kunt ook genetische aanleg hebben om dik te worden. Als je dat weet van jezelf, kun je erop letten. Zo werkt het ook met slapeloosheid.”

Bewust piekeren

Van Someren heeft wel vast een goede tip voor slechte slapers. “Lig je vaak wakker van het piekeren? Ga dan bewust piekeren in de ochtend. Bedenk bijvoorbeeld tijdens de koffie waar je ’s nachts van wakker lag. Soms werkt het en ga je er ’s avonds niet opnieuw over piekeren.”

Bron | NOS, Omroep Max
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Ook interessant