Nieuws

Op déze momenten is het extra slecht om op je smartphone te zitten

telefoon.jpg

We zijn tegenwoordig zo vaak met onze smartphone bezig dat onze gezondheid eronder lijdt. Verschillende onderzoeken tonen aan dat overmatig gebruik kan zorgen voor depressieve gevoelens, stress, overprikkeling en een slechte nachtrust. Toch is het voor veel mensen ook niet haalbaar om zonder telefoon door het leven te gaan.

Als je je smartphonegebruik toch graag iets wilt minderen, kun je dat volgens deskundigen het best op de volgende momenten doen.

’s Morgens vroeg

Grijp jij ook altijd meteen naar je telefoon zodra je wakker bent? Niet doen! Hiermee zet je de toon voor een onproductieve dag, aldus de Amerikaanse businesscoach Jeff Zacharski. “Nog voor je productieve plannen kunt maken voor de rest van de dag, worden je hersenen al overspoeld met informatie. Nieuws, e-mails, berichtjes… Al die biepjes en meldingen eisen onze aandacht op. Bovendien worden we er snel in meegezogen. Voor je het weet, ben je alweer een halfuur verder en heb je eigenlijk nog niets gedaan.”

Wanneer je ‘piekt’

Iedereen heeft een bepaald moment op de dag waarop hij of zij het productiefst is. Achterhaal rond welke tijd jij het meest gedaan krijgt en maak hier een smartphonevrij moment van. Zo zorg je ervoor dat je telefoon je productiviteit niet in de weg staat.

Op het werk

Hoewel het heel verleidelijk is om op je werk even snel je Facebook te checken, kun je dit beter laten. Je hersenen hebben namelijk zo’n 23 minuten nodig om zich te focussen na een onderbreking. Die snelle check van je Facebook duurt in werkelijkheid dus veel langer. Probeer daarom alleen even op je smartphone te kijken als je toch een pauze neemt. Of zet je telefoon de hele dag op vliegtuigstand.

Voor het slapengaan

Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk voor je gezondheid. Probeer daarom om minstens een uur voordat je gaat slapen niet meer op je telefoon te zitten. Smartphones geven ’s avonds een blauw licht af. Dat licht zorgt ervoor dat je hersenen niet voldoende melatonine (ook wel bekend als het slaaphormoon) aanmaken. Het gevolg? Je ligt klaarwakker in je bed, terwijl het eigenlijk tijd is om te gaan slapen. Leg je smartphone dus ruim voor het slapengaan lekker weg.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron: goedgevoel.be
Foto | iStock

 

 

Ook interessant