Nieuws

De laatste dag van #Saptember: hoe verging het onze redacteuren?

de-laatste-dag-saptember-hoe-verging-het-onze-redacteuren.jpg

Super gezond of rare fratsen, een sapkuur? Drie Margriet-redacteuren werden uitgedaagd door Isa en Medina om het te proberen tijdens hun #Saptember challenge. De uitdaging tijdens deze gezondheidschallenge? In de maand september 7 dagen lang gezonder te leven door meer groenten en fruit toe te voegen aan je dieet. Waarbij misschien nog wel de grootste uitdaging is om een week lang geen alcohol en koffie te nemen.

“Want dat is het probleem van deze tijd: we eten te weinig groenten, en drinken vaak een glaasje te veel”, legt Medina uit. Margriet ging de uitdaging aan en probeerde 7 dagen lang gezonder en bewuster te leven, met de recepten en sappen van I’M. Zelf meedoen kan ook, want we geven deze week iedere dag een #Saptember pakket weg. Hoe je kunt winnen lees je onderaan dit artikel.

Margriet ging de #Saptember challenge aan

Maar eerst delen drie Margriet-collega’s hun #Saptember ervaring met jullie. Een week lang hielden Anita Vlaar (coördinator lifestyle), Cecile van Dijck (chef reportage) en Quirine Brouwer (online redacteur) een dagboek bij. Vandaag alweer de laatste dag, dag 7!

‘Mijn huid kreeg de kans om even bij te komen’

Quirine: “Vandaag was de laatste dag van de sapchallenge, en stiekem vind ik dat best een beetje jammer. Het is inmiddels een ochtendritueel geworden om eerst te gruwelen bij het Health Shot (die vieze gezichten werken vast ook goed om je gezichtsspieren te trainen), om daarna rustig wakker te worden met het eerste sapje. Of ik een gewoonte van deze week vast blijf houden? Misschien ga ik vaker smoothies maken: het is zo’n lekker makkelijke manier om in één keer heel veel vitamines binnen te krijgen. Om je vervolgens heel trots en zelfingenomen te voelen dat je zo gezond bezig bent.”

“Wat nu precies het effect van deze sapchallenge was, durf ik niet met zekerheid te zeggen. De middagdip leek echt een stuk minder, mijn huid kreeg de kans om even bij te komen van alle snackbuien en ik ben dunner geworden (volgens mijn moeder). Of ik me vitaler en energieker voel weet ik niet, maar zo’n weekje gezond leven is hoe dan ook een fijne manier om even kritisch te kijken naar wat je normaal gesproken eet. Dus bedankt, Isa en Medina, voor het zetje in de rug om een week lang te ervaren hoe het was om niét als een vijfjarige met een koekjesverslaving te eten. Ik zal mijn best doen om te blijven minderen met suiker, maar die Orange Glow juice komt er nóóit meer in.”

‘Sapchallenge gehaald – als bitterbal en biertje niet meetelt’

Cecile: “De laatste dag van de challenge, en ook de tweede dag Pieterpad. Het Appelazijn shot is fris en verkwikt, wel fijn na de heel gezellige avond. Ik drink mijn Celery Slim, trek m’n wandelschoenen aan en ik ben klaar voor het ontbijt. Een flink ontbijt, want vandaag lopen we weer een flink stuk. In m’n rugzakje Sunny Celery, Kurkumashot en Purple Punch en broodjes voor onderweg. De celery is lekker en geeft energie. Lunch is crackers, worteltjes, ontbijtkoek, een appel. De Kurkumashot is niet zo lekker, maar geeft wel een boost.”

“We stappen flink door. Ik drink m’n Purple shot, mijn laatste sapje en overdenk de challenge. Voor een extra boost vitaminen zijn de sapjes fijn, en handig. Mijn eetgewoonten zijn oké, in ’t algemeen. Dat vond ik wel echt leuk van de challenge, dat je zo bewust wordt. Thuis pak ik m’n koffertje en rugzak uit. Superweekend. Bijna veertig kilometer, sapchallenge gehaald – als bitterbal en biertje niet meetelt. Onder in m’n rugzak nog de broodjes. Onaangeroerd.”

‘Stiekem ben ik blij dat dit de laatste dag is’

Anita: “De laatste dag! Ik begin er geloof ik wel wat aan te wennen en vind het ook wel fijn dat wat minder en lichter eten. Het ontbijt is vandaag best bijzonder. Een sandwich van Granny Smith met notenpasta en muesli. De eerste hap is even wennen, maar het wordt gaandeweg wel lekkerder. Het schijnt zo dat fruit in combinatie met noten ervoor zorgt dat de suikeropname langzamer gaat. Hierdoor blijft je suikerspiegel stabieler en je energie ook.”

“Stiekem ben ik ook blij dat dit de laatste dag is. Ik ben een enorm gewoontedier en ik mis daardoor sommige dingen en momenten op de dag. Die slijten er met een weekje niet zomaar uit. Wat ik wel heel fijn vond was om wat bewuster om te gaan en vooral ook meer groenten toe te voegen. Ik heb regelmatig heel erg lekker gegeten en daarbij mis je vlees ook niet. Het waren allemaal fijne, lekkere, snelle recepten waarvan ik er een aantal graag toevoeg aan mijn repertoire. Ook de lunch met meer groenten en vooral ook de rijstwafels houd ik er graag in. Koffie zonder suiker probeer ik ook vol te houden, minstens een week nog, dan schijn je er gewend aan te zijn. Sowieso is minder suiker een goed idee en voel ik me daar heel goed bij. Al met al heeft dit weekje me een hoop gebracht!”

“O ja, nog even de rest van de dag. Voor de lunch staan er rijstwafels met fruit op het menu maar ik kies toch liever voor de hartige variant met humus en tuinkers. In de middag drink ik nog de Purple Punch en voor de avond maak ik een heerlijke Courgetti met roergebakken tomaatjes, ui en pijnboompitten. Ik strooi er wat Pecorino overheen. Dit lijkt op parmezaan maar is van schapenmelk gemaakt en lichter verteerbaar. Heel erg lekker zo alles bij elkaar en het vult goed. Ik sluit deze week met een tevreden gevoel af en blijf lekker doorgaan maar dan in de mix. Dank Isa en Medina voor deze toffe ervaring!”

Winnen: gratis meedoen aan #Saptember

Zie jij het ook helemaal zitten om mee te doen aan #Saptember? In samenwerking met I’M en Frecious mogen wij 7 lezeressen blij maken die gratis de uitdaging aan mogen gaan! Hoe je kans maakt? Meld je aan voor de challenge via Saptember.com én vul onderstaand formulier in om mee te doen:

Beeld | Getty Images, privé

Ook interessant