Alexandra: ‘Het feit dat de film Fisherman’s Friends waargebeurd is, vind ik zo leuk’

Sinds deze week kun je in de bioscoop genieten van de Britse feelgoodfilm Fisherman’s Friends. De film gaat over een groep bevriende zeemannen uit het plaatsje Port Isaac in Cornwall, Engeland. Alexandra was nieuwsgierig en nam alvast een kijkje.

De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal van de groep Fisherman’s Friends. De bevriende zeemannen kregen in maart 2010 een platendeal van Universal Music, en touren inmiddels al een aantal jaar door Engeland.

Het verhaal Fisherman’s Friends

In de film maken we kennis met echte zeebonken: mooie, verweerde koppen van hardwerkende mannen in spijkerbroek, dikke trui en een zeemanspet of mutsje op. Als ze op zee zijn, zingen ze vaak sea shanties, traditionele zeeliederen. En af en toe treden de mannen op voor de inwoners van Port Isaac.  Maar op een avond blijkt dat vier Londense muziekproducenten daar hun vrijgezellenweekend vieren. Een van de Londenaren, Danny, krijgt de opdracht van zijn baas om de vissers een contract aan te bieden. Hij heeft niet in de gaten dat dit een geintje is en stalkt de vissers zowat om ze te laten tekenen. Uiteindelijk gaat hij zelf in het project geloven en leert hij, door de mentaliteit en de oprechtheid van de inwoners van Port Isaac, wat nou echt belangrijk is in het leven.

Het oordeel

Alexandra: “Het feit dat het verhaal van de de film waargebeurd is, vind ik zó leuk! Ik kan me echt voorstellen hoe dat gegaan is, van die ‘ruwe bolsters blanke pit’-mannen die geintjes met elkaar maken en lief én leed met elkaar delen, omdat ze in zo’n kleine en hechte gemeenschap leven. Het is ook mooi om te zien hoe zij eerst Danny op de hak nemen, maar hem later echt in hun hart sluiten. Of het liefdesverhaal dat zich ontvouwt in de film ook echt gebeurd is, weet ik niet, maar het hoort natuurlijk wel een beetje bij zo’n feelgoodverhaal. Danny wordt namelijk verliefd op de dochter van een van de vissers. Drama komt er uiteraard ook in voor en ondanks dat je wel een beetje kunt raden hoe het allemaal afloopt, is het al met al een heel lekkere film waarbij je helemaal de tijd vergeet!”

Alexandra Holscher (53), eindredacteur, is getrouwd en moeder van drie kinderen (15, 18 en 21). Naast haar werk is ze mantelzorger voor haar moeder van 92. Om te ontspannen doet ze aan yoga, bootcamp en zingt ze in een koor. Ze houdt van films kijken en ‘met haar handen bezig zijn’.

Meer blogs van Alexandra lezen?
Dat doe je hier!