Musical Evita wervelt van passie

Evita is waarschijnlijk een van de bekendste musicalproducties van Andrew Lloyd Webber. De musical was in 1987 voor het eerst op de Nederlandse planken te zien. In 1996 kreeg het levensverhaal van de Argentijnse first lady veel bekendheid door de Hollywoodfilm met een jonge Madonna in de hoofdrol. Inmiddels is de productie voor de derde keer te zien in de Nederlandse theaters.

Journalist Marianne van der Zwaag bezocht de voorstelling voor Margriet en sprak na afloop hoofdrolspeelster Esmée Dekker: “Je ziet een waanzinnig sterke vrouw, die op het einde heel zwak is, maar alles wil blijven geven wat ze nog heeft. Die hele boog van sterk naar zwak spelen, maakt de voorstelling nog het meest uitdagend.”

Als je houdt van grote, spectaculaire decors en spetterende showballetten is dit niet jouw musical. Ben je dol op zang? Dan krijg je ook echt een avond vol zang. De musical is bijna helemaal doorgecomponeerd. “Dat vraagt veel van je stem,” vertelt Esmée Dekker na afloop. “En dat maakt deze productie wel zwaar. Je kunt nooit even op adem komen. Sowieso heb je in deze rol weinig pauze. Je moet continu door. Gelukkig vind ik dat heel erg leuk om te doen, zingen is mijn eerste natuur.”

Het verhaal

De jonge Eva Duarte, die opgroeit op het Argentijnse platteland, droomt van een groots en meeslepend leven. Met hulp van tangozanger Magaldi verhuist ze op vijftienjarige leeftijd naar Buenos Aires. Daar probeert ze haar ambities om actrice te worden, te verwezenlijken. Op slinkse wijze weet ze invloedrijke mannen in te palmen. Zo werkt ze zich in korte tijd omhoog als model en (matig) actrice, tot ze haar toekomstige man Juan Perón ontmoet. Wanneer hij president wordt, mag Evita de gedroomde hoofdrol van haar leven spelen: die van first lady en machtigste vrouw van Argentinië. Gehaat door de elite en geliefd door het volk, dat haar de koosnaam Evita geeft, blijft ze ambitieus tot het bittere eind. Op 33-jarige leeftijd sterft ze aan de gevolgen van kanker.

Voor deze productie is gekozen voor een sober en donker decor. Indrukwekkend zijn de oorspronkelijke beelden na het overlijden van Evita Perón in 1952, die aan het begin van de show op de achtergrond worden geprojecteerd. Spectaculaire decors mis je helemaal niet. De show wordt volledig gedragen door de prachtige muziek van het orkest en de fantastische spel- en zangkunsten van hoofdrolspelers en het ensemble.

Musical Award

De musical wordt verteld door de ogen van de rebelse Ché. René van Kooten laat zien waarom hij met de rol als kritische commentator een Musical Award heeft gewonnen. Hij lijkt in eerste instantie de enige te zijn die twijfels heeft bij de manipulatieve Evita. Met zijn brede armen, handen nonchalant in zijn zakken gestoken, bekijkt hij haar carrière vanaf de zijlijn. Hij leidt de bezoeker door de voorstelling en heeft regelmatig de lachers op zijn hand wanneer hij Evita’s acties voorziet van cynisch commentaar.

Huil niet om mij Argentina

Esmée deelt de rol van Evita met Brigitte Heitzer. Als alternate neemt zij zeker eenmaal per week de hoofdrol op zich. Ze brengt de rol van jonge, wispelturige Evita vol verve.  Ze lijkt hier en daar nog wat overtuiging te missen als berekenende, manipulatieve vrouw in Buenos Aires. Maar wanneer zij zich opgewerkt heeft tot first lady en het befaamde Huil niet om mij, Argentina zingt, is er één ding duidelijk: met deze vrouw valt niet te sollen. In de tweede akte zien we de andere kant van Evita. Deckers speelt de rol van een steeds zwakker wordende Evita mooi ingetogen en kwetsbaar. Wanneer ze op het einde haar man, strijdbaar als ze is, ervan probeert te overtuigen om haar vice-president te maken, weet ze de hele zaal te ontroeren.

“Die vrouw heeft zoveel beweegredenen voor de dingen die ze gedaan heeft,” vertelt Esmée. “Ze is zo’n vechter. Ze heeft zichzelf omhoog gewerkt tot wat ze uiteindelijk geworden is. Om dat in twee uur te vertellen… Dat maakt het een verhaal vol passie.”

Tickets

De musical Evita speelt nog tot medio april in diverse theaters in het land. Wil je de beste rang en stoelen? Bestel dan snel je tickets via de Theaterclub van Margriet! Op geselecteerde voorstellingen ontvang je nu 10,- euro korting per kaart!