Recensie: Bumperkleef, een spannende Nederlandse thriller over trots

Gister ging op het Nederlands Film Festival in Utrecht de thriller ‘Bumperkleef’ in première. Een spannende nieuwe film van regisseur Lodewijk Crijns.

De afgelopen jaren verschenen er voornamelijk romantische comedies op het witte doek. Maar Gouden Kalf-winnaar Crijns koos met zijn film voor een zwarter scenario met een komisch randje. Voor de hoofdrollen speelde hij echter wel op safe, want daar koos hij voor publiekstrekker Jeroen Spitzenberger (onder andere bekend van de hitserie Divorce, en films als ‘Alles is Liefde’ en ‘Mannenharten’) en actrice Anniek Pheifer (bekend van onder andere All You Need Is Love en ‘Hartenstrijd’).

Het verhaal

Bumperkleef gaat over Hans (Jeroen Spitzenberger), een zelfverzekerde, licht opvliegende man die samen met zijn vrouw (Anniek Pheifer) en dochters naar de andere kant van het land reist om zijn ouders (Truus te Selle en Hubert Fermin) te bezoeken. Het gezin treuzelt thuis, waardoor ze, tot irritatie van Hans, later vertrekken dan gepland. Eenmaal op de weg raakt hij steeds meer opgefokt door hufterig verkeer. Auto’s schieten rakelings aan elkaar voorbij en Hans trapt zijn gaspedaal steeds dieper in. Totdat hij achter een bestelbusje belandt, die precies de toegestane snelheidslimiet rijdt. Hans gaat bumperkleven, in de hoop dat de bestuurder wel aan de kant zal gaan. Een verkeersruzie volgt en voor ze het weten zijn Hans en zijn gezin nergens meer veilig.

Niet voorspelbaar

Het mooie aan deze film is dat het alle elementen bevat die je eigenlijk nooit zou moeten doen, wanneer je in een gevaarlijke situatie terechtkomt. Ren bijvoorbeeld nooit het bos in, ga niet naar de bovenste etage van een huis én blijf altijd bij elkaar. En tóch is het Lodewijk Crijns gelukt om een film te maken die allerminst voorspelbaar is.

Verwarring

Het begin van de film brengt de kijker in verwarring. Een wielrenner in een gemaaid korenveld, een wit bestelbusje en een verdelger die met een hilarische ironie wacht op zijn slachtoffer. Terwijl de toeschouwer nog nadenkt over wat er zojuist is voorgevallen worden we al snel meegezogen in het hectische gezinsleven van Hans. Anniek Pheifer en Jeroen Spitzenberger spelen overtuigend. Een herkenbare rol voor velen. De liefde en de irritaties, de ongenoegen over de (schoon)families en de kritische blik op de snelheidsmeter.

Twente

In het tweede deel van de film zwelt de spanning aan. Hans & gezin komen na kilometers snelweg eindelijk aan in het pittoreske Twente. Een achtervolging maakt de kijker wagenziek. Het publiek heeft de neiging om de rechtervoet zelf in beweging te zetten en de rem in te trappen wanneer er een tegenligger op de weg verschijnt. Eventjes lijk je als kijker tot rust te kunnen komen in het huis van Hans’ ouders. Het Twentse accent van Hans’ moeder, gespeeld door Truus te Selle, lijkt ineens te ontstaan. Haar spel als breekbare rol als oude vrouw, die zo goed en zo kwaad voor haar man blijft zorgen is echter sterk en overtuigend. Het gespeelde accent doet daar slechts licht afbreuk aan.

Wanneer het einde nadert, zet de film de kijker aan het denken. ‘Bumperkleef’ is een film over trots. Is je gelijk halen wel altijd het beste?

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.