Nieuws

Dít kun je het best doen als je pakketje kwijtraakt

pakketje-kwijtraakt.jpg

Met de feestdagen voor de deur, is het heel aantrekkelijk om een groot deel van je cadeautjes online te kopen. Maar wat nu als er tijdens het bezorgen iets misgaat?

Wie hoort in zo’n geval je klacht op te lossen, de bezorgdienst óf de webshop?

Vooral klachten over PostNL

Volgens Rhode Benissan Jonker, legal consultant bij Trusted Shops, is in veel gevallen de winkelier de eindverantwoordelijke. Dat het tijdens het bezorgen nog eens misgaat, is één ding dat zeker is. In 2018 werden volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ruim 500 miljoen pakketten vervoerd. Bij een deel daarvan gaat het fout. Opvallend genoeg gaan de meeste klachten die bij de Consumentenbond binnenkomen over PostNL. 18 procent van de klachten gaat over dozen die nooit bezorgd worden en vermist zijn.

Wie is er verantwoordelijk voor jouw pakketje?

Soms ligt er bijvoorbeeld een briefje in de bus, waarop staat dat de buren het hebben – maar zegt de buurman vervolgens van niets te weten. Mensen die hierover klagen bij PostNL worden vaak doorverwezen naar de verzender, dus de winkelier. Iets wat volgens Rhode helemaal terecht is. “Blijkt het pakketje nergens te bekennen? Dan is de winkelier verplicht om de aankoopprijs terug te betalen, ook als je buurman het pakketje verbergt. De webwinkeleigenaar is echter niet verplicht om het bestelde product opnieuw bij je te leveren”, zo vertelt hij aan RTL Z. Dit laatste geldt overigens niet als je tijdens het bestelproces hebt aangegeven dat je buurman een geautoriseerde ontvanger is.

Pakketje zomaar verdwenen?

Wat ook nog weleens wil gebeuren, is dat pakketjes zomaar ‘verdwijnen’. De bezorger legt ze bijvoorbeeld bij de deur, bij de poort van de achtertuin of in de kliko. Iets wat ook absoluut niet mag. “Je mag van de bezorger verwachten dat hij of zij dit niet doet. Gebeurt dit toch en wordt het pakketje bijvoorbeeld gestolen? Ook dan mag je verhaal halen bij de webshop waar je hebt besteld. De winkelier is verplicht de aankoopprijs terug te betalen.”

Lees ook: wanneer krijg je geld terug als je vlucht is vertraagd? 

Wat kun je doen als je pakketje kwijt is?

Hoewel de verantwoordelijkheid dus in de meeste gevallen bij de winkelier ligt, is het in de praktijk toch lastig om deze aansprakelijk te stellen. Webwinkels schuiven de schuld alsnog vaak af op de postbezorger. Mocht dit nu bij jou ook gebeuren, dan heb je drie opties:

  1. Klacht indienen bij de Consumentenbond: hiermee breng je het probleem onder de aandacht, maar hiermee krijg je je geld niet terug.
  2. Klacht indienen bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM): als je het nog een stapje hogerop wilt zoeken, kun je dit het beste doen. Als de ACM meerdere klachten over dezelfde winkel ontvangt, zal het de webshop hierop aanspreken.
  3. Juridische procedure starten: wil je per se je recht halen? Dan kun je volgens Rhode het beste een juridische procedure starten. “Maar dit gebeurt eigenlijk weinig, omdat hier kosten aan zijn verbonden. Maar het is in ieder geval niet aan de consument om te bewijzen dat er zaken fout gegaan zijn.”

Sinterklaas- en kerstcadeaus shoppen? De keuze is reuze in de Margriet Shop

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | RTL Z
Beeld | iStock

Ook interessant