Nieuws

Goed nieuws: ouderen bewegen meer dan 20 jaar geleden

bewegen.jpg

Meer bewegen is voor veel mensen hét goede voornemen. Maar of dat ook echt lukt? Nou, vooral ouderen (65-plussers) zijn goed bezig geweest.

Uit nieuwe cijfers van het CBS blijkt dat ouderen meer bewegen dan twintig jaar geleden.

Bewegen en gezondheid

Ouderen zijn steeds meer gaan bewegen: in 2001 voldeed 22 procent van de 65-plussers aan de beweegrichtlijnen, in 2019 was dat 40 procent. Dubbel zoveel, dus. En dat is heel goed nieuws.

Uit onderzoek, geschreven door Amerikaanse auteurs (Chodko-Zajko e.a. 2009), blijkt dat bewegen de gezondheid bij het ouder worden bevordert. In dit onderzoek is vooral gekeken naar het effect van voldoende bewegen op de bloeddruk en het lichaamsgewicht. Ook is gekeken naar het effect op het ontstaan van ziekten en aandoeningen. Wat daaruit bleek? De gezonde effecten van bewegen verkleinen de kans op diabetes (suikerziekte) en hart- en vaatziekten.

Krachttraining

Volgens de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad, moeten volwassenen wekelijks ten minste tweeënhalf uur matig intensief bewegen. Daarnaast wordt ook geadviseerd om aan krachttraining, balansoefeningen en intensieve sport te doen. Op deze manier wordt het risico op chronische ziekten, zoals diabetes, hart- en vaatziekten en depressieve symptomen, verkleind. Daarnaast wordt de kans op botbreuken kleiner. 75 procent van de onderzochte mensen van 65 jaar en ouder deed aan krachttraining.

Vitaliteit

Vitaliteit kent drie kerndimensies: energie, motivatie en veerkracht. Door bijvoorbeeld het eten van voldoende eiwitten, houd je je spierkracht en energie op peil. En de combinatie van sporten en voedingssupplementen nemen, kan leiden tot een betere spiermassa. Daardoor kun je je ook in z’n algeheel energieker voelen. Dat is voor ouderen erg ebalngrijk.

Helaas bewegen veel mensen nog niet voldoende uit zichzelf. Zonde, als je alle bovenstaande voordelen ervan leest. Een steentje in de rug nodig? Schaf een stappenteller aan, houd een dagboekje bij en doe vooral wat je leuk vind. Of dat nu bijvoorbeeld wandelen, skeeleren of golfen is.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | CBS, Géron, Hulpmiddelenwijzer
Beeld | iStock

Ook interessant