Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Onderzoek: regelmatig de trap nemen zorgt voor een langer leven

regelmatig-de-trap-nemen-zorgt-voor-een-langer-leven-margriet.jpg

Dat het goed is voor je gezondheid om regelmatig te bewegen, weten we inmiddels wel. Toch heeft niet iedereen zin om meerdere keren per week uren te zwoegen in de sportschool. En het goede nieuws is: dat hoeft ook helemaal niet! Korte beweegmomenten, zoals regelmatig de trap nemen óf rennen naar de trein, dragen namelijk ook al bij aan een langer leven.

Dit blijkt uit een recent onderzoek van de universiteit van North Carolina.

Regelmatig trap nemen of naar de trein rennen

Hoofdonderzoeker Christopher Moore bestudeerde samen met zijn team de data van een groot langlopend onderzoek naar 40.000 Amerikaanse vrouwen dat in de jaren 90 was begonnen. Uit een eerdere analyse was al gebleken dat de vrouwen die gemiddeld 4400 stappen per dag zetten, langer leefden dan de vrouwen die niet verder kwamen dan 2700 stappen. Deze keer keken de onderzoekers echter naar het verschil tussen de stappen die waren gezet tijdens korte beweegmomenten, zoals de trap nemen, naar de trein rennen of klusjes doen in het huis, en langere beweegmomenten die 10 minuten of langer duurde zoals een wandeling of sporten in de sportschool.

Lees ook: 10 manieren om je fysieke én mentale gezondheid een boost te geven deze lente

Verrassende uitkomst

En wat bleek? De vrouwen die de hele dag door een aantal stappen zetten, leefden langer dan degene die minder stappen zetten maar wel meer achter elkaar. Voor elke duizend stappen die per dag werden gezet, was de sterftekans zo’n 28 procent lager vergeleken met mensen die weinig stappen op een dag zetten. Mocht het je dus niet lukken om meerdere keren per week te sporten, maar heb je wel meerdere korte beweegmomenten op een dag, dan ben je eigenlijk ook hartstikke gezond bezig!

Bron | Science Alert
Beeld | Getty

Ook interessant