Nieuws

Zó vies zijn hotelkamers in Nederland, blijkt uit onderzoek

hotelkamers-in-nederland-zijn-vies.jpg

Al in 2016 deed de Consumentenbond onderzoek naar hoe het er met de hygiëne van hotelkamers in Nederland voor stond. Daaruit bleek dat meer dan de helft van de onderzochte kamers in de hotels slecht werden schoongemaakt. Inmiddels zijn we een paar jaar verder en gelden er ook aangescherpte coronaprotocollen. Consumentenprogramma Kassa deed onderzoek en wederom blijkt: zó vies zijn de hotelkamers in Nederland…

Slechts bij één hotel bleek het toilet volledig schoongemaakt. 

Hotelkamers in Nederland zijn vies

Kassa deed samen met reisjournalist Daan Vermeer onderzoek onder zes bekende hotels in Nederland. Namelijk in Bastion (Utrecht), Best Western (Amsterdam), Fletcher (Amersfoort), Ibis (Haarlem), NH Hotel (Utrecht) en Van der Valk (De Bilt). Daar lieten ze op twintig objecten in de hotelkamer met een UV-marker markeringen achter. Kort daarna boekten ze onder een andere naam dezelfde kamer. Hieruit bleek in bijna alle hotels de kamer niet goed te zijn schoongemaakt. Dat liep uiteen van nog gebruikte handdoeken tot niet schoongemaakte wc’s en bedden. 

Beddengoed niet verschoond

Uit het onderzoek van Kassa bleek dat bij het Ibis, Fletcher en het NH hotel slechts een van de twee bedden was verschoond. Bij het Bastion-hotel waren zelfs de dekbedden, lakens en kussenslopen van beide bedden niet verschoond. Ook de handdoeken bleken in meerdere hotels niet vervangen. Daarnaast was maar bij één van de zes hotels de wc volledig schoongemaakt. In vijf van de hotels waren de meeste markeringen van de UV-marker nog te vinden op de nachtkastjes, bureaus en lichtschakelaars. In het Bastion stonden zelfs de wegwerpbekertjes van het vorige hotelbezoek nog in de kamer. 

Lees ook
Dít moet je volgens hotelpersoneel nooit doen als je vertrekt

Te grote tijdsdruk voor schoonmakers

Dat de hotelkamers in Nederland uit deze steekproef zo vies blijken, is volgens CNV Vakmensen een signaal dat de hotelschoonmakers onder te grote tijdsdruk moeten werken. Het moet volgens bestuurder Jan Kampherbeek vaak allemaal zo goedkoop mogelijk, waardoor schoonmakers te weinig tijd hebben om kamers grondig schoon te maken. Aan Metronieuws laat hij weten dat CNV Vakmensen hier vaker via het meldpunt voor hotelschoonmakers meldingen over ontvangt. Al zijn er volgens Kampherbeek waarschijnlijk nog veel schoonmakers die dit ervaren, maar niet durven te melden uit angst hun baan kwijt te raken. 

Landelijke consumentenwijzer voor hotels 

CNV Vakmensen probeert al jaren om hotels de Schoonmaakcode te laten ondertekenen. Dat houdt in dat hotels de schoonmakers op een juiste manier moeten behandelen. Onder andere door hen per uur te betalen, in plaats van per schoongemaakte kamer. Zo kunnen consumenten via een landelijke consumentenwijzer duidelijk zien welk hotel deze Schoonmaakcode wel of niet heeft ondertekend. De hotels die door Kassa zijn onderzocht hebben wel allemaal laten weten de resultaten serieus te nemen en opnieuw te kijken naar hun schoonmaakprotocollen en de controle hiervan. 

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Bron | Metro Nieuws, Kassa, Consumentenbond
Beeld | iStock

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant