Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Oefening tegen nachtmerries

oefening-tegen-nachtmerries.png

Zeven tot tien procent van de bevolking heeft meer dan één keer per maand een nachtmerrie. Veel mensen denken dat daar niets tegen te doen is en blijven onnodig lang met de gevolgen (slecht slapen, moe zijn overdag) rondlopen. Een manier om nachtmerries tegen te gaan is een ademhalingsoefening doen voordat je naar bed gaat; ontspannen inslapen verkleint de kans op nare dromen. 

Ademhalingsoefening stap voor stap

1. Ga in niet knellende kleding op bed liggen
2. Sluit je ogen
3. Leg je handen losjes op je buik
4. Adem uit en laat de buik weer inzakken
5. Adem in gedurende vier langzame tellen (eenentwintig, tweeëntwintig)
6. Adem uit gedurerende vier langzame tellen
7. Neem vier tellen pauze
8. En adem dan weer langzaam in en uit

Herhaal deze oefening gedurende vijf à tien minuten. Meer informatie over nachtmerries, of wil je meedoen aan een onderzoek van de Universiteit Utrecht naar dit onderwerp? Kijk op nachtmerries.org.

Lees ook: Eng gedroomd? Zo kom je van je nachtmerries af

M13 CoverMeer gezondheidsnieuws?

Meer gezondheidsnieuws lees je iedere week in Margriet. Vanaf vrijdag in de winkel of bestel online via Tijdschrift365.nl.

Ook interessant