Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Let op: neppe aanmaning van Belastingdienst in omloop

let-op-neppe-aanmaning-van-belastingdienst-in-omloop.jpg

Criminelen proberen steeds vaker, uit naam van de Belastingdienst, mensen geld afhandig te maken. Ze doen dit via phishingmails, appjes en sms’jes en opvallend genoeg is het aantal fraudemeldingen, sinds de corona-uitbraak, spectaculair gestegen. Maar hoe herken je nu zo’n neppe aanmaning van de Belastingdienst?

Wij leggen het je hier uit.

Neppe aanmaning van Belastingdienst

Veel mensen kregen in oktober een mailtje in hun inbox met de onderwerpregel ‘Aanmaning van de Belastingdienst in uw Berichtendienst op Mijn Overheid’. In de mail stond “Geachte meneer of mevrouw, uw openstaande schuld met kenmerk BJM9020 is na meerdere herinneringen nog niet voldaan. Op 19 oktober 2020 zal de gerechtsdeurwaarder overgaan tot executoriale beslaglegging. U kunt beslaglegging voorkomen door het gehele bedrag direct te voldoen.” Direct na deze dreigende tekst volgde een iDeal-linkje waarmee je in enkele klikken kon betalen. De meeste mensen vonden de mail er zo betrouwbaar uitzien, dat ze besloten te betalen. Achteraf bleek echter dat de aanmaning helemaal niet van de Belastingdienst was en dat ze dus hun geld kwijt waren.

Lees ook: Actief op Marktplaats? Pas dan op voor déze nieuwe oplichtingstruc

Achterhalen van DigiD-inloggegevens

Iets wat de laatste tijd ook steeds vaker gebeurd, is dat mensen een mailtje, sms’je of WhatsApp ontvangen waarin staat dat ze geld terugkrijgen van de Belastingdienst. Om dit geld te kunnen innen, moeten ze eerst inloggen met hun DigiD op een vervalste website van de Belastingdienst. Wanneer ze dit doen kunnen criminelen de DigiD-inloggegevens weer gebruiken om fraude te plegen.

Handige tip

Voordat je zomaar ergens inlogt of geld overmaakt, is het belangrijk om je te realiseren dat de Belastingdienst nóóit per e-mail, sms of WhatsApp zal communiceren. Daarnaast zullen ze ook nooit via mail of een sms dreigen met inbeslagname of een deurwaarder als er niet onmiddellijk via een overboeking betaald wordt. Een sms van de belastingdienst over een betalingsachterstand of met het verzoek ergens in te loggen via een weblink is dus áltijd nep. “Ook zullen we nooit telefonisch vragen om te betalen,” zo vertelt directielid Jan Polkerman aan het Parool.

Wat te doen als je twijfelt?

Mocht je nu twijfelen of een bericht of telefoontje echt van de Belastingdienst afkomstig is, dan is het verstandig om in te loggen op één van de portalen van de Belastingdienst, zoals Mijn Belastingdienst of Mijn Toeslagen. Hier kun je namelijk alle berichten vinden die de Belastingdienst naar je heeft gestuurd. Als hier geen openstaande rekening staat, dan weet je zeker dat de rekening die je hebt ontvangen nep is. Check ook altijd of de bankrekening waarop je het geld moet storten daadwerkelijk van de Belastingdienst is. De Belastingdienst gebruikt alleen de volgende rekeningnummers:

  • NL04INGB0000361564
  • NL09INGB0000940079
  • NL11INGB0000004866
  • NL12INGB0000004848
  • NL26INGB0000441290
  • NL28INGB0000524383
  • NL40INGB0000734657
  • NL41INGB0000756755
  • NL42INGB0000064933
  • NL43INGB0000190821
  • NL49INGB0000441070
  • NL51INGB0000068457
  • NL61INGB0000940113
  • NL72INGB0000361795
  • NL72INGB0000940109
  • NL73INGB0000004817
  • NL73INGB0000940091
  • NL78INGB0000444040
  • NL78INGB0000940001
  • NL85INGB0000004892
  • NL86INGB0002445588
  • NL88INGB0000145100
  • NL88INGB0000441047
  • NL89INGB0000004820
  • NL96INGB0000004791

Mocht je een verdacht bericht hebben ontvangen, dan is het verstandig om hier ook altijd een melding van te maken bij het volgende e-mailadres: valse-email@belastingdienst.nl

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.    

Bron | Parool, Dagblad van het Noorden
Beeld | Getty

Ook interessant