Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Recensie ‘We Will Rock You’: Engelstalige Queen-musical met een knipoog

Afgelopen week ging de musical ‘We Will Rock You’ in première in Amsterdam. Queen-liefhebbers Carola en Nicky van Margriet gingen, gekleed in een Freddie Mercury shirt, naar de voorstelling.

Want als échte fan moet je deze musical zeker gezien hebben!

Hoofdrol voor zangeres Anastacia

Hoewel de dames vooral geïnteresseerd zijn in de vele Queen-nummers, zijn ze ook zeer benieuwd naar de Killer Queen; de rol die gespeeld wordt door de Amerikaanse zangeres Anastacia. De zangeres, die eind jaren 90 bekend werd met hits als I’m outta love en Sick & Tired, maakt in deze show haar musicaldebuut.

Eén ding is zeker; na een bezoek aan deze musical moet je echt je best doen om niet uit je dak te gaan. In eerste instantie klapt het publiek nog rustig mee met hits als We will rock you, maar bij het slot gaat het hele publiek los en wordt er volop meegezongen en gedanst.

Het verhaal

Het verhaal gaat over een futuristische en gedigitaliseerde wereld, genaamd Iplanet, waar Rock & Roll verboden is en niet meer herinnerd mag worden. Er zijn geen muziekinstrumenten meer en alles wordt door de Killer Queen (Anastacia) beheerd, met als doel alle mensenbreinen te digitaliseren. Als je je toch afzet tegen het regime, word je gehersenspoeld of bekoop je het met de dood…

Hoofdrolspeler Galileo krijgt verboden boodschappen via zijn dromen, over het vinden van het laatste muziekinstrument op Iplanet. De Killer Queen zorgt er samen met haar legerleider Khashoggi (gespeeld door de Nederlandse musicalacteur Stanley Burleson) voor dat iedereen zich aan de regels houdt. Doe je dit niet, dan word je opgepakt. Zo ook Galileo, die op deze manier zijn soulmate ontmoet. Hij noemt haar Scaramouche (hé, kenen we dat niet ergens van?). Samen vechten ze, met hulp van de andere rebellen, tegen de Killer Queen om Rock & Roll terug te brengen in de eentonige digitale wereld. Al gaat dit wel gepaard met wat liefdesproblemen.

Knipoog naar de moderne wereld

De rebellen (die de Bohemians genoemd worden) vechten voor vrijheid in de muziekwereld en weten veel over de verboden muziekgeschiedenis. Althans, dat denken ze. Zo weten ze namelijk niet precies wat een videoband is en loopt er een stoere jongeman rond die zichzelf Miley Cyrus noemt. En zo zitten er nog meer knipoogjes door de musical verweven. Soms grappig, maar soms ook een tikkeltje flauw.

Engelstalige musical

De musical wordt in het Engels vertolkt, waardoor de Queen-nummers goed uit de verf komen. Omdat niet alle spelers van origine Engelstalig zijn, zorgt dat er ook voor dat de musical soms wat lastig te verstaan is. Een klein minpuntje, wat goed wordt gecompenseerd door de prachtige kostuums en de diversiteit van de cast.

Als Queen-fan moet je echter niet verwachten dat je naar een concert gaat of een eerbetoon aan Freddie bijwoont. Daar draait het niet om in deze musical. Waar bepaalde mensen super goed kunnen zingen, is het natuurlijk niet te vergelijken met de stem van Freddie Mercury. Anastacia is echter een ware Killer Queen en blaast je met haar zang van je stoel. Als je van Queen-muziek houdt (wie doet dat nou niet?) en van musicals, dan moet je We Will Rock You gezien hebben. En dan wél met Anastacia als Killer Queen (ze speelt nog t/m 13 januari, dus boek snel je kaarten).

Extra voordelig naar We Will Rock You!

Nog geen kaarten? Bestel ze extra voordelig via de Theaterclub van Margriet en ontvang tot 50 procent voordeel per kaart! De musical is t/m 16 februari te zien in verschillende theaters in Amsterdam, Den Haag, Groningen, Apeldoorn, Heerlen en Breda.

Beeld| Wim Lanser