Nieuws

Zoveel moet je minimaal bewegen als je de hele dag stil zit

zittend-leven-minimaal-bewegen.jpg

Zitten is het nieuwe roken, is een zinnetje dat we steeds vaker horen. Of: eén uur op je kont, is vijf minuten eerder dood. Het klinkt misschien allemaal wat dramatisch, maar steeds meer onderzoeken wijzen uit dat onze zittende levensstijl een verhoogd risico op allerlei aandoeningen met zich meebrengt. Tijd om uit onze luie stoel te komen dus!

Maar hoeveel beweging is precies noodzakelijk?

Risico op hart- en vaatziekten verlagen

Uit onderzoek van de University of New South Whales in Australië blijkt dat we minimaal 150 minuten per week moeten bewegen om het risico op onder andere hart- en vaatziekten te verlagen. Maar wil je echt zeker weten dat je zittende levensstijl geen invloed heeft op je gezondheid? Dan doe je er goed aan om 300 minuten per week te bewegen. Hoe je die tijd indeelt, maakt volgens de onderzoekers niet uit. Je kunt bijvoorbeeld 5 keer in de week een uurtje sporten of 7x per week drie kwartier gaan wandelen.

Onderzoek naar beweging

De onderzoekers publiceerden hun bevindingen deze week in het wetenschappelijke vakblad ‘Journal of the American Collega of Cardiology’. Ze vroegen voor hun studie 149.077 mannen en vrouwen om een vragenlijst in te vullen. De vragen gingen over hun fysieke activiteit in de loop van de laatste 8 tot 9 jaar.

Wat bleek? Mensen die meer dan 6 uur per dag zitten en minder dan 150 minuten per week bewegen, lopen een hoger risico om te sterven aan hart- en vaatziekten. Bij mannen en vrouwen die 6 uur per dag zitten, maar meer dan 150 minuten per week in beweging zijn nam het risico geleidelijk af. Echte sportievelingen – die 300 minuten of meer per week aan lichaamsbeweging deden – wisten de risico’s zelfs bijna helemaal te elimineren.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Tips om meer te bewegen

Woon je in de buurt van je werk? Laat je auto dan staan en neem de benenwagen of fiets naar kantoor. Op die manier sport je zonder dat je het door hebt! Wil je het wat serieuzer aanpakken? Dan kun je sportavonden het beste vastleggen in je agenda. Een vergadering zeg je toch ook niet af omdat je geen zin hebt? En zeg nou eerlijk, is het nou echt zo moeilijk om een momentje vrij te maken voor een work-out van 45 minuten? Ook als je avonden gevuld zijn gezin, sociale verplichtingen of hobby’s blijven er nog genoeg ‘vrije’ momenten over. Sta bijvoorbeeld eens een half uurtje eerder op en begin je dag met een hardloopsessie in het park.

300 minuten in 1 weekend? Zo gepiept!

Trek er op vrije dagen eens op uit voor een leuke activiteit. In de shop van Margriet vind je nu bijvoorbeeld een mooie lezersactie die ook nog eens heel goed is voor je stappenteller: een unieke kijkje achter de schermen bij Diergaarde Blijdorp. Voor maar 10 euro loop jij straks over de oceaanbodem in het Oceanium, bezoek je ijsberen en stap je in de kleurrijke wereld van Amazonica. Voor je het weet heb je die 300 minuten er op zitten!

Lees ook
Onderzoek: antibiotica verhogen risico op hartaanval en beroerte bij vrouwen

Bron| Journal of the American Collega of Cardiology, HLN.be
Beeld| iStock

Ook interessant