Nieuws

Waarom iedereen straks op de middelste stoel in het vliegtuig wil zitten

waarom-iedereen-straks-op-de-middelste-stoel-in-het-vliegtuig-wil-zitten.jpg

Baal jij ook altijd zo als je op de middelste stoel in het vliegtuig zit? Dan is er goed nieuws. Een Amerikaans bedrijf denkt namelijk de oplossing te hebben gevonden.

De meest mensen geven tijdens een lange vliegreis de voorkeur aan een plekje aan het raam of aan het gangpad. Aan het raam kun je lekker je hoofd tegen het raam laten leunen als je wilt slapen of van het uitzicht genieten. Bij het gangpad heb je daarentegen iets meer mogelijkheid om je benen te strekken en hoef je niet continue je medereizigers te storen als je even naar het toilet wilt. De middelste plek is daardoor een stuk minder geliefd. Vooral voor mensen met lange benen of een maatje meer is deze plaats een grote bron van irritatie. Door het gebrek aan ruimte is comfortabel zitten bijna onmogelijk.

Comfortabele middenzit

Het opkomende Amerikaanse bedrijf Molon Labe Seating heeft daar nu een oplossing voor bedacht. Onlangs hebben zij een nieuw model vliegtuigstoel gepresenteerd aan het bureau van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten (FAA). In de nieuwe driezits is de middelste stoel iets naar achteren geschoven, waardoor er meer ruimte is om je benen kwijt te kunnen. Ook is de stoel in deze lijn iets breder waardoor je iets meer ruimte hebt tussen je medepassagiers. Klinkt ideaal, toch?

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief.

Strijd om de armleuning

Een ander voordeel van deze stoelen is dat de frustratie rondom de gedeelde armsteunen -met de personen links en rechts van je- verdwijnt. In het ontwerp van Molon Labe Seating zit een knik in de armleuning, waardoor het eerste gedeelte iets hoger is. Wie aan het raam of het gangpad zit kan zijn armen op het hoogste gedeelte laten rusten, en laat zo ruimte over voor wie in het midden (en lager) zit.

Energiebesparing

De nieuwe stoelenlijn is bovendien gunstig voor vliegtuigmaatschappijen. De zitjes zijn lichter dan de modellen die nu gebruikt worden en daardoor kan de luchtvaartmaatschappij veel benzinekosten besparen. De FAA heeft het ontwerp inmiddels goedgekeurd en volgens het Amerikaanse bedrijf hebben meerdere vliegmaatschappijen al interesse getoond in de nieuwe stoelen. Molon Labe Seating verwacht dat de stoelen vanaf volgend jaar in diverse binnenlandse vluchten te vinden zal zijn. Het bedrijf werkt nog aan andere modellen, die meer comfort bieden op grotere intercontinentale vluchten.

Bron| Het Nieuwsblad
Beeld| iStock

Ook interessant