Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Waar zit meer zout in: in rookworst of in een handje chips?

zout.jpg

De ongezouten waarheid? We eten met zijn allen elke dag te veel zout. En dat kan grote gevolgen hebben voor onze nieren. Gelukkig kun je daar ook, snel en simpel, iets aan doen. Vijf tips om minder zout binnen te krijgen, vier fabeltjes over zout én het antwoord op de vraag hierboven.

Margriet samen met de Nierstichting 

Slechts 21% van de Nederlanders dénkt te veel zout te gebruiken, terwijl in werkelijkheid 85% (circa 14,5 miljoen mensen) meer zout binnenkrijgt dan de aanbevolen dagelijkse maximum hoeveelheid van 6 gram. Naar schatting zouden over een periode van 10 jaar bijna 150.000 gevallen van chronische nierschade worden voorkomen als we ons aan die maximum hoeveelheid zouden houden.

Meet hoeveel zout je eet

Weet jij of je te veel zout binnenkrijgt? Daar kom je dankzij het invullen van deze zoutmeter zo achter. Per productcategorie (bijvoorbeeld brood of vlees) geef je aan of en hoe vaak je dit eet. Je krijgt daarna een overzicht van het aantal grammen zout dat je per dag nuttigt en wat de grootste boosdoeners zijn. De uitkomst kan soms behoorlijk verrassend zijn. Een paar voorbeelden om je alvast een idee te geven: een boterham bevat 0,2 gram zout, een plak kaas 0,4 gram, een bakje chips 0,5 gram en door het eten van een bakje rookworst krijg je 2,2 gram zout binnen.

Fabel: ‘Ik voeg geen zout toe tijdens het koken en krijg dus niet te veel binnen’

Ga voor puur

Wist je dat 80% van het zout dat we eten in bewerkt voedsel zit? Denk aan pakjes en zakjes, kant-en-klaarmaaltijden, bewerkt vlees, hartige en zoute tussendoortjes, soepen en bouillons, sauzen (bijvoorbeeld maggi, ketjap- en sojasaus), kant-en-klare kruidenmixen en boemboe’s. En 20% van het zout dat we binnenkrijgen zit in het zout dat we toevoegen tijdens het koken of aan tafel. Laat waar mogelijk bewerkte producten staan en kook lekker zelf.

Fabel: ‘Het maakt niet uit welke merk diepvriespizza je eet’

Lees etiketten

Fabrikanten zijn verplicht te vermelden hoeveel zout er in een product zit. Vergelijk in de winkel eens twee producten van verschillende merken of verschillende varianten van hetzelfde merk. Het ene merk aardappelpuree uit een zakje bevat bijvoorbeeld meer zout dan het andere. Bij het voorbeeld uit het fabeltje hierboven is het zelfs zo dat sommige varianten diepvriespizza 3,0 gram zout bevatten, andere 8,0 gram. Als je steeds kiest voor het merk of de variant met minder zout, maak je echt verschil. Let wel op of de hoeveelheid zout staat vermeld per portie of per 100 gram.

Fabel: ‘Zoutarm eten is smaakloos’

Kook met kruiden

Breng gerechten op smaak met kruiden (verse, diepgevroren of gedroogde) en specerijen. Daardoor krijgen gerechten meer kleur, geur en smaak en is zout toevoegen niet meer nodig. Een beginnerstip: gebruik in principe niet meer dan drie kruiden tegelijk. Kijk in deze handige kruidenwijzer wat past bij het gerecht dat je gaat maken of lees de gouden tips van topkok Rudolph van Veen voor lekkere kruidencombinaties.

Fabel: ‘Himalayazout en Keltisch zout zijn gezonder dan keukenzout’

Zout is zout

Het is een fabel dat Himalayazout en Keltisch zout gezonder zouden zijn dan keukenzout. Ze bevatten evenveel natrium. De eerste twee zouten bevatten wel een beetje mineralen en spoorelement, zoals jodium, magnesium en calcium. Maar dat is te weinig om bij te dragen aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden. Het enige wat je echt nodig hebt om zoutbewuster te koken is een beetje tijd: tijd om te wennen aan een nieuwe, zoutarme smaak. Je krijgt er pure smaken voor terug.

In dit artikel van de Nierstichting lees je nog meer feiten en fabels over zout. Of je na het zweten (door sporten of mooi weer) zoutverlies moet compenseren, bijvoorbeeld. En of medicatie wel of niet slechter werkt door zout.

Beeld: iStock

Meer lezen

Hoeveel is zes gram zout?
Door deze vijf voedingsmiddelen krijgen we elke dag ongemerkt een berg zout binnen
Minder zout eten? Dat doe je zo

Ook interessant