Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Deze liefdesmusical wordt als openluchtconcert opgevoerd met een verrassende hoofdrol voor…

musical-aida.jpg

Na twee uitverkochte edities van Elisabeth in Concert in 2017 en 2018, zijn de openlucht-musicalconcerten van Stage Entertainment een succes te noemen. Deze zomer wordt de traditie voortgezet met een speciale concertversie van de hitmusical Aïda.

De musical was vanaf 2001 bijna twee jaar lang te zien in het Circustheater in Scheveningen. Het verhaal gaat over Aïda, een prinses uit Nubië. Ze wordt aan de oever van de Nijl gevangengenomen door de Egyptische legerkapitein Radames. Niet wetend wie zij is, schenkt hij haar als slavin aan zijn verloofde Amneris, dochter van de farao. Wat niet mag, gebeurt toch: Aida en Radames worden hopeloos verliefd op elkaar. Daarop volgt een dramatisch, hartstochtelijk liefdesverhaal vol verwarring en onmogelijke keuzes.

Natuur als decor

De musical wordt deze zomer in concertvorm opgevoerd op het festivalterrein van Autotrom in Rosmalen. Voor regisseur Eddy Habbema was het vinden van de juiste locatie voor deze voorstelling heel belangrijk. “We zijn geïnspireerd geraakt door deze omgeving,” vertelt Habbema. “We zochten naar iets totaal anders dan Elisabeth. Dat concert paste vanwege het verhaal natuurlijk heel goed bij een paleis. Maar Aïda is een verhaal over verlangen naar natuur, het verlangen naar vrijheid, verlangen naar het land waar ze vandaan komen. Het moest een plek zijn aan het water, maar ook met zandvlaktes en bossen op de achtergrond. Daardoor was deze locatie heel geschikt. Verwacht geen grote theatrale decors van piramides, de natuur is het grootste decorstuk.” Rondom de tribunes en het podium wordt een festivalterrein gecreëerd. “We proberen het hele terrein om te toveren tot een archeologische opgraving. Daardoor kom je direct in de sfeer van de voorstelling,” vult producent Albert Verlinde aan.

Emotionele muziek

“Ik ben er trots op dat we deze voorstelling mogen doen,” gaat Verlinde verder. “De rechten van de musical liggen bij Disney. Ik heb drie jaar lang moeten zeuren om toestemming te krijgen. We moesten echt bewijzen dat we er iets eigens van willen maken. Het wordt een theatraal concert. Met mise-en-scène, verkledingen en bijzonder gebruik van zowel zonlicht als kunstmatig licht. De nummers vertellen het verhaal. De muziek, die geschreven is door Elton John en Tim Rice, is daar ideaal voor. Je kunt de emoties echt voelen.”

Nieuwe cast

In tegenstelling tot de concertversie van de musical Elisabeth, waarin de voltallige originele cast te zien was, is er bij Aïda gekozen voor een compleet nieuwe groep musicalzangers. “Elisabeth was een echte reünie. Het originele plan was, de cast slechts voor één avond weer samen te brengen. Maar dat was zo’n succes, dat ik gelijk wist dat het meer potentie had. Daarna is het plan ontstaan om elk jaar een musical te herhalen in concertvorm in de open lucht. Na twee jaar dezelfde musical te hebben gebruikt, was het nu tijd voor iets anders. En bij Aïda wilde ik, ondanks dat de cast in 2001 geweldig was, graag het talent van nu centraal zetten. En ik denk dat dat gelukt is.”

Gedroomde hoofdrol

De hoofdrollen worden gezongen door April Darby (Aïda), Freek Bartels (Radames), Willemijn Verkaik (Amneris) en Tony Neef (Zoser). “Ik zag April bij het Gouden Televizierring Gala. Dat deed ze zo goed, zo krachtig. Ik wist gelijk dat zij het moest zijn. Je hebt soms van die talenten die nooit echt doorbreken bij een groot publiek. April was voor mij ook zo iemand. Iedereen weet dat ze fantastisch zingt en ik denk dat dit voor haar ook heel belangrijk is om zichzelf neer te zetten. Dat gun ik haar ook. Ze zingt echt vanuit haar tenen,” vertelt Verlinde.

YouTube

Voor April Darby is de rol van Aïda een meisjesdroom die uitkomt. “Ik hoorde de muziek voor het eerst als veertienjarige en ik wist gelijk dat ik daar ooit iets mee wilde. Het heeft iets magisch. Het is een soort van krachtige pop en toch heeft het ook een Disney-sausje. Je krijgt er kippenvel van. Maar het is ook behoorlijk pittig. Ik kijk er nu al naar uit om al die power ballads achter elkaar te zingen.” Hoewel ze groot fan is van de muziek, is de productie in 2001 volledig aan haar voorbijgegaan. “Ik heb stiekem op YouTube allemaal filmpjes gekeken om te kijken hoe het verhaal in elkaar zat. Aan de andere kant, dit is natuurlijk echt een uniek concert, geen musical. We gaan straks samen met Eddy kijken of we wat kleine scènetjes toe kunnen voegen, zodat het publiek toch een rode draad heeft en begrijpt waar het verhaal over gaat.”

Weer of geen weer

Het is voor de zangeres ook de eerste keer dat ze een groot live-concert buiten doet. “Dat kan best spannend zijn,” geeft Darby toe. “Het kan zonnig worden, veertig graden, maar voor hetzelfde geld komt de regen met bakken uit de lucht. Ik heb er in beide gevallen wel vertrouwen in dat het goed komt. The show must go on.” Haar collega Tony Neef vult aan: “Vorig jaar, toen ik meedeed in Elisabeth, regende het ook. Maar grappig genoeg geeft dat ook een gevoel van saamhorigheid. Het publiek krijgt poncho’s voor een onverwachte zomerse bui en uiteindelijk blijft iedereen dan ook gewoon zitten. Voor ons is dat een heel grappig gezicht, zo’n zaal vol ‘aliens’.”

Maar ook als het een zomerse avond is, zit het publiek volgens Neef goed. “De voorstelling begint als het buiten nog licht is, maar naarmate het verhaal zwaarder wordt, wordt het buiten donkerder en gaan de theaterlampen hun werk doen. En dan voelt het even alsof iedereen in hetzelfde schuitje zit. Dat is heel anders dan in het theater. Ik kijk er heel erg naar uit.” Ondertussen droomt hij alvast over een volgende theaterconcert. “Wat mij betreft zou de musical Miss Saigon zich hier ook heel goed voor lenen. Er schijnen zelfs al vliegbases te zijn die zich hiervoor hebben gemeld. Het lijkt me heerlijk om die rol nog één keer te voelen én om iedereen van de originele cast weer terug te zien.”

Aïda in Concert is tussen 20 en 30 juni slechts zes keer te zien op het festivalterrein bij Autotron in Rosmalen. Wil jij deze voorstelling niet missen? Koop dan nu je kaartjes in de Margriet Theaterclub voor vrijdag 28 juni en ontvang € 5,- voordeel per kaart! met voordeel.

Ook interessant