Alexandra bekeek de film over de liefdesgeschiedenis van Leonard Cohen en zijn Marianne

Vanaf 9 januari draait de documentaire Marianne & Leonard, Words of Love in de Nederlandse bioscopen, een heel bijzondere film!

Natuurlijk kende ik de hits Suzanne, Halleluja en natuurlijk So long Marianne van Leonard Cohen. De Canadese folksinger, songwriter, dichter en schrijver die overleed op 7 november 2016. Maar verder wist ik persoonlijk niet heel veel van Leonard Cohen, dus ik vond ’t mooi om deze film te mogen zien.

Leonard Cohen

Cohen wilde eigenlijk dichter worden – dat was ‘ie ook natuurlijk, in zijn songteksten – en vond dat hij slecht zong. Zó slecht, dat ‘ie halverwege een van zijn eerste optredens uit ellende het podium verliet. Dat hij een beroemd zanger zou worden, was dus voor hemzelf ook een verrassing.

Het verhaal

In 1960 vertrekt Cohen, dan 26 jaar, vanuit Montreal naar het Griekse eiland Hydra, waar een kunstenaarsgemeenschap leeft in vrijheid en liefde – sixties! Daar ontmoet hij de Noorse Marianne Ihlen die er met haar zoontje Axel woont. Ze krijgen een relatie en leven in vrijheid onder de Griekse zon. Leonard schrijft elke dag. Verder bestaat het eenvoudige leven daar uit zwemmen, zonnen, eten en de liefde bedrijven. Marianne, die best onzeker is over haar uiterlijk, wordt op handen gedragen door Leonard. Hij vindt haar prachtig en zij wordt zijn muze.

Jarenlang leven ze in harmonie met de andere kunstenaars op Hydra. Leonard gaat af en toe periodes terug naar de ‘echte wereld’, waar hij steeds populairder wordt. Marianne is gek op Leonard, maar kan hem niet vasthouden. Zoals een van de geïnterviewden zegt: ‘Poets do not make great husbands.’ Hij gaat in New York wonen en wordt steeds beroemder. En met de roem komen ook de vele minnaressen. Marianne geeft het uiteindelijk op en vertrekt met haar zoon terug naar Oslo.

Bijzondere liefdesgeschiedenis

De Britse Nick Broomfield die deze mooie film maakte, woonde ook een tijdje tussen de kunstenaars op Hydra en had zelfs een affaire met Marianne. Hij schetst de liefdesgeschiedenis van Leonard en zijn muze Marianne aan de hand van persoonlijk archiefmateriaal en interviewt veel mensen die die tijd meemaakten. Ook hoor je de stemmen van de hoofdpersonen als voice-overs. Heel indrukwekkend!

De film laat de mooie kanten, maar ook zeker de schaduwzijden zien van de roem van Cohen in die wilde jaren zestig. De dromerige beelden van een jonge Marianne en Leonard zijn prachtig. Voor hun liefde geldt letterlijk: tot de dood hen scheidt. Ze sterven drie maanden na elkaar. Een must see voor alle Cohen-fans maar eigenlijk gewoon voor iedereen die houdt van bijzondere liefdesgeschiedenissen!

Alexandra Holscher (53), eindredacteur, is getrouwd en moeder van drie kinderen (16, 19 en 21). Naast haar werk is ze mantelzorger voor haar moeder van 93. Om te ontspannen doet ze aan yoga, bootcamp en zingt ze in een koor. Ze houdt van films kijken en ‘met haar handen bezig zijn’.

Meer blogs van Alexandra lezen?
Dat kan hier!