Nieuws

Wat is er nu precies wel en niet gezond aan koffie?

koffie-kopje-gezondheid.jpg

Nederland heeft een echte koffiecultuur. Per dag gaat er in Nederland gemiddeld 6,5 miljoen liter koffie doorheen. Het zal je dan ook niks verbazen dat ons land al jaren in de top vijf van ‘landen met de hoogste koffieconsumptie’ staan. Volgens het RIVM gebruiken we per volwassene gemiddeld zo’n vier kopjes per dag. Mannen drinken meer koffie dan vrouwen en naarmate we ouder worden, drinken we er steeds meer van.. Maar hoe (on)gezond is dat eigenlijk?

Het Voedingscentrum raadt aan om niet meer dan vier koppen koffie per dag te drinken, al zitten daar nog wel een paar haken en ogen aan. Het Voedingscentrum gaat uit van kleine kopjes van 125 milliliter. Drink jij je koffie vaker uit een mok? Dan kun je beter twee koppen aanhouden. Een gemiddelde mok bevat namelijk de dubbele hoeveelheid: 250 milliliter. Twee grote mokken of vier kleine kopjes staan volgens het Voedingscentrum gelijk aan 400 milligram cafeïne. Het cafeïnegehalte van een kop koffie hangt af van de soort koffieboon, hoe sterk de koffie is gezet en de grootte van de kop. Zo bevat een normaal kopje filterkoffie 85 en een enkele espresso 65 milligram cafeïne.

Waarom koffie gezond is

Dat koffie, of eigenlijk cafeïne, je energiek maakt, is algemeen bekend. Ook weten we dat het een enorme boost kan geven aan je stofwisseling en dat cafeïne een van de weinige natuurlijke stoffen is, die helpen bij vetverbranding.. Maar wist je dat het drinken van het zwarte goud ook een paar echte gezondheidsvoordelen heeft?

1. Bron van antioxidanten
Grappig feitje: koffie bevat zoveel antioxidanten, dat de meeste mensen meer antioxidanten binnenkrijgen door koffie te drinken dan door groenten en fruit te eten. De antioxidanten beschermen je lichaam tegen verschillende soorten ziektes. Uit onderzoek blijkt dat mensen die koffie drinken bijvoorbeeld veertig procent minder kans hebben op leverkanker. Een ander grootschalig onderzoek toonde aan dat koffiedrinkers vijftien procent minder risico hebben om darmkanker te ontwikkelen.

2. Leef langer met koffie
Een onderzoek waarin mensen 18 tot 24 jaar lang werden gevolgd, liet zien dat koffiedrinkende mannen 20% en koffiedrinkende vrouwen 26% minder risico liepen om vroeg dood te gaan dan niet-koffiedrinkers.

3. Beschermt tegen diabetes-type 2
Niet alleen leven mensen met diabetes-type 2 langer door het drinken van koffie, koffie kan volgens sommige onderzoeken de ziekte ook voorkomen. Een studie heeft aangetoond dat stevige koffiedrinkers 35% minder risico lopen om diabetes-type 2 te ontwikkelen. Hou je het bij een kopje per dag? Dan vermindert het risico op diabetes met 7%.

4. Beschermt tegen hart- en vaataandoeningen
Uit onderzoek blijkt dat mensen die koffie drinken zo’n twintig procent minder risico lopen op een hersenbloeding. Ook zou het regelmatig nuttigen van een kopje zwarte koffie bijdragen aan het verminderen van hartaandoeningen bij vrouwen.

5. Koffie verlaagt de kans op alzheimer en parkinson
Uit onderzoek blijkt dat koffiedrinkers nog maar half zoveel risico lopen om alzheimer te ontwikkelen als mensen die geen koffie drinken. Ook zou het drinken van een tot drie kopjes koffie per dag beschermen tegen parkinson.

6. Koffie helpt tegen depressie
Ten slotte kan koffie helpen bij het voorkomen van een depressie. Vrouwen die vier of meer kopjes koffie per dag dronken, lopen volgens onderzoekers twintig procent minder risico om een depressie te ontwikkelen. Vrouwen die deze hoeveelheid drinken, zouden bovendien vijftig procent minder vaak zelfmoord plegen.

Niet voor iedereen geschikt

Maar helaas, Johan Cruyff zei het al: ‘ieder voordeel heeft z’n nadeel’. En dat geldt zeker voor koffie. Behalve dat het een heleboel positieve effecten heeft, is het niet voor iedereen even geschikt. Kinderen onder de dertien jaar wordt bijvoorbeeld afgeraden om koffie te drinken, omdat de cafeïne de ontwikkeling van het zenuwstelsel kan verstoren. Hetzelfde advies geldt voor zwangere vrouwen. De cafeïne kan via het bloed van de moeder een negatief effect hebben op het ongeboren kind. Zo is de kans op een miskraam of kindje met een laag gewicht groter wanneer de moeder veel cafeïne binnenkrijgt. Daarnaast kan cafeïne het zenuwstelsel van de baby aantasten en de baby onrustig maken.

Overdosis koffie

Wanneer je je houdt aan vier kleine of twee grote koppen koffie zul je niet zo’n last krijgen van de verschijnselen van een overdosis cafeïne, tenzij je er heel gevoelig voor bent. Ga je die grens over, dan kan koffie ook flink wat nadelige effecten hebben.

Een teveel aan cafeïne kan zorgen voor hartkloppingen, trillingen, duizeligheid en een nerveus en opgejaagd gevoel. Bovendien onderdrukt het het slaaphormoon melatonine, wat ervoor zorgt dat je last kunt krijgen van slapeloosheid. Cafeïne laat ook de spieren rond je aderen samentrekken, waardoor ze vernauwen. Dat heeft een hogere bloeddruk tot gevolg.

Bron| RIVM, PuurFiguur, Gezondheidsnet
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant