Nieuws

Waarom veel mensen toch weer oudejaarslot kochten (terwijl kans op winst zo klein is)

waarom-veel-mensen-toch-weer-een-lot-voor-de-loterij-kochten.jpg

Zat jij vannacht vol spanning je lotnummer te controleren, maar was de uitslag (weer) teleurstellend? Niet getreurd, samen met jou waren er nog 6.299.999 mensen die de hoofdprijs van 30 miljoen niet hebben gewonnen.

De kans dat je de loterij wint is zelfs zo minimaal dat de kans dat je binnen drie keer een onbekende pincode raadt bijna 2000 keer groter is.

Loterij is vaste traditie

Net als andere jaren werden ook dit jaar weer de meeste loten verkocht op oudjaarsdag. Volgens een woordvoerder van de staatsloterij is dat geen toeval. “Voor veel mensen is een staatslot een vast onderdeel geworden van de oudjaarstraditie, samen met oliebollen en champagne. Traditiegetrouw ligt het hoogtepunt van de verkoop ook op oudjaarsdag zelf.” Maar traditie of niet, de kans dat je daadwerkelijk iets met het lot wint, is volgens de statistieken heel klein.

Vergelijking met andere zeldzame dingen

In 2019 werden er maar liefst 6,3 miljoen loten voor de oudejaarstrekking verkocht en daarmee is de kans dat jij het gelukkige lotnummer had gedaald tot 0,00000016 procent. En hoewel dat natuurlijk weinig klinkt, spreekt het pas echt tot de verbeelding als je het vergelijkt met andere zeldzame dingen. Zo is de kans dat je bijvoorbeeld een parel in een oester vindt 420 keer groter. De kans dat je de pincode van een gevonden pinpas binnen drie keer raadt, is zelfs 1890 keer groter.

Slecht in kansberekening

Maar waarom kopen we dan toch allemaal weer massaal staatsloten als we weten dat de kans dat we er iets mee winnen zo klein is? Volgens econoom Mathijs Bouman komt dat omdat we geneigd zijn om te dromen en daardoor vergeten om naar de kansberekening te kijken. “We zijn geneigd om kansen te hoog in te schatten”, zegt hij tegen RTL Nieuws. “Dan vallen we terug op ‘magisch denken’.

Kansen lijken groter

Even op de dobbelstenen blazen voordat je gooit of je loten kopen bij een winkel waar al meerdere prijzen zijn gevallen.” Daarnaast weten loterijen ons slim te bespelen doordat de winnaars van de loterij vaak uitvoerig in beeld komen. “Kansen op een bepaalde gebeurtenis worden waarschijnlijker geschat naarmate ze makkelijker voor te stellen zijn”, zegt hoogleraar financiën aan de VU Martijn van den Assem. “Door winnaars van loterijen in reclames te laten optreden, denken veel mensen: dat had ik kunnen zijn.”

Lees ook
Waarom vrouwen 73 procent meer kans hebben om gewond te raken bij een auto-ongeluk

Bron | AD, RTL Nieuws, Telegraaf
Beeld | iStock

Ook interessant