Nieuws

De feestdagen zijn voorbij: dít is wat je moet weten over de januari-dip

de-feestdagen-zijn-voorbij-dit-is-wat-je-moet-weten-over-de-januari-dip.jpg

De kerstbomen zijn de deur weer uit, de familie-etentjes achter de rug en ook de sfeervolle verlichting ligt weer op zolder. En hoewel alle decemberstress ervoor kan zorgen dat mensen in een tijdelijke depressie schieten, kan de troosteloze maand januari ook voor een hoop somberheid zorgen.

Na een overdaad aan feestelijkheden in december hebben veel mensen last van een januari-dip. Wie lopen het meeste risico? En hoe kun je die dip voorkomen? We zochten het voor je uit.

Januari-dip

Een januari-dip is volgens psycholoog Albert Sonnevelt helemaal geen gek verschijnsel. Volgens hem is somberheid na een periode waar je intens naartoe hebt geleefd juist heel gewoon. Het gebeurt bijvoorbeeld na een vakantie, maar ook na een bevalling of een trouwdag. “Je leeft naar een bepaalde climax toe, bouwt de spanning op en als dat hoogtepunt eenmaal is bereikt, komt de ontlading”, vertelt Sonnevelt aan De Telegraaf. “Die kan zowel positief als negatief zijn, maar altijd wordt een soort gemis ervaren.”

Risicogroepen

Hoewel deze sombere gevoelens bij iedereen kunnen ontstaan, zijn er volgens Sonnevelt wel groepen die extra gevoelig zijn voor een januari-dip. Hij doelt daarbij vooral op mensen die erg perfectionistisch zijn, maar ook mensen die altijd bezig zijn om het anderen naar de zin te maken. “Mensen die zulke karaktereigenschappen bezitten, zijn gevoeliger voor een dip na de feestdagen. Zij hebben zich vlak voor en tijdens kerst en oud en nieuw zó druk gemaakt, dat de ontlading en het bijbehorende gemis groot is.”

Tegenvallers en vooruitzichten

Ook wanneer de verwachtingen van de decembermaand zijn tegengevallen, geeft dat een groter risico op een dip in januari. Bijvoorbeeld bij mensen die naar de feestdagen uitkeken omdat ze dachten dat ze die vrije tijd konden gebruiken om lekker uit te rusten. “Achteraf blijkt dan dat ze helemaal niet tot rust zijn gekomen, omdat ze de afgelopen weken zo veel moesten van zichzelf”, stelt psycholoog Ellen Huijsmans. Hetzelfde geldt voor falende voornemens in januari. “Wéér een tegenvaller.” En alsof dat allemaal nog niet erg genoeg is, duurt het nog heel lang voor er weer grote evenementen plaatsvinden waar we allemaal graag naar uitkijken. “De wintersport, carnaval en de lente laten nog even op zich wachten”, verklaart Sonnevelt.

Januari-dip voorkomen

Volgens de psychologen kunnen we een januari-dip voorkomen door goed voor onszelf te zorgen en lief voor onszelf te zijn. “Maak zo veel mogelijk gezonde keuzes”, adviseert Sonnevelt. “Maar wees ook mild voor jezelf. Als je alleen maar denkt: ik moet lijnen en mag niks lekkers eten – terwijl je de afgelopen weken zo veel suiker hebt binnengekregen dat je er bijna verslaafd aan bent geraakt – dan word je daar niet gelukkig van.” Daarnaast adviseert hij om je gevoelens vooral met anderen te bespreken. “Gedeelde smart is halve smart.” Houd zo veel mogelijk je normale ritme aan en zorg voor voldoende ontspanning en positieve energie. Voor je het weet, is het weer lente!

Lees ook
Zo veel beweging heb je nodig om winterdepressie op afstand te houden

Bron | De Telegraaf
Beeld | iStock

Ook interessant