Nieuws

Dít is de ideale sport voor wie niet te veel wil afzien

pilates.jpg

Ben je al bekend met HIIT? Een ideale sport voor wie maar weinig tijd heeft en toch af en toe aan zijn of haar conditie wil werken. Eén nadeel: HIIT staat voor High Intensity Interval training. Dat betekent dat je kort maar hevig moet afzien.

Gelukkig is er nu een nieuwe variant van de sport voor mensen die het liever iets rustiger aan willen doen.

Risico op blessures

HIIT is de laatste jaren steeds populairder geworden. De sessies duren zo’n 20 tot 30 minuten en bestaan naast een korte warming-up uit korte krachtexplosies. Bijvoorbeeld een paar minuten rustig wandelen en vervolgens een kleine minuut keihard sprinten. Rustigere passages worden steeds afgewisseld met oefeningen met een hoge intensiteit. Een goede methode als je je conditie naar een hoger niveau wilt tillen, maar wel mega-intensief. Een groot nadeel is verder dat je een flink risico loopt op blessures. En omdat niet iedereen bereid is om tijdens het sporten af te zien, is er nu een nieuwe trainingsvorm in de wereld geroepen: LIIT.

Dít is LIIT

LIIT staat, het zal geen grote verrassing zijn, voor Light Intensity Interval Training. Klinkt al een stuk aantrekkelijker toch? Deze trainingen zijn net als HIIT gefocust op intervallen van inspanning, maar de inspanningsoefeningen zijn lichter. Het gaat hierbij vaak om pilates-oefeningen, gevolgd door perioden van rust. Het verschil met een HIIT-training is dat inspanningen minder heftig zijn en je na een inspanning meer tijd hebt om op adem te bekomen. Op die manier worden je spieren minder zwaar belast, waardoor je ook een kleiner risico hebt op blessures. Eén klein minpuntje: de training duurt een stuk langer (zo’n 60 tot 75 minuten).

Resultaat is gelijk

Of je aan LIIT of HIIT doet, maakt niet uit. Wie wil afvallen, sterker wil worden of een betere conditie wil, zit met beide trainingsschema’s goed. Maar om echt resultaat te bereiken, zou je de trainingen wel zo’n drie keer per week moeten herhalen. Hoewel je bij LIIT minder intensief traint, kun je met beide work-outs evenveel calorieën verbranden. Volgens Andrew Borsellino, een Amerikaanse personal trainer, komt dit doordat je met LIIT rustiger en langer traint. Daardoor verbruik je naar verhouding alsnog evenveel calorieën als met HIIT. “Probeer oefeningen en trainingsvormen steeds af te wisselen voor een algemene fitheid,” zegt coach Simon Van Langenhove tegenover het Belgische Nieuwsblad. “En probeer beide sportmethodes niet te zien als een vervanging, maar als een aanvulling van het aanbevolen halfuurtje matige beweging per dag.”

Bronnen| Nieuwsblad, Gezondheidsnet, Women’s Health
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Abonneer je op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant