Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Opmerkelijk: het doen van huishoudelijke klusjes verhoogt levensverwachting

huishoudelijke-klusjes-beter-voor-levensverwachting.jpg

Baal je weleens van de huishoudelijke klusjes die je steeds maar weer moet doen? Bedenk dan dat je het niet alleen doet voor een opgeruimder huis, maar ook voor je gezondheid. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het geregeld doen van deze klussen de levensverwachting drastisch verhoogt! 

Actief in het huishouden

Het onderzoek, gedaan door Canadese onderzoekers, bestrijkt een aantal jaar, waarbij ze informatie verzamelden van ruim 130.000 mensen uit zeventien verschillende landen. Hierbij werd gebruikgemaakt van gegevens uit de Prospective Urban Rural Epidemiology (PURE) studie, waarbij zowel de hoge als lage inkomens zijn meegenomen. Onder andere werd ontdekt dat het doen van actieve klusjes, zoals dweilen, stofzuigen of tuinieren, de levensverwachting verbetert. Ben je zo’n 2,5 uur kwijt aan een rondje schoonmaken? Dan verlaag je de kans op overlijden met 28 procent en de kans op hart- en vaatziekten met 20 procent. Met deze kennis in je achterhoofd laat je het wel uit je hoofd om ruzie te maken over het huishouden. Vanaf nu dweil jij met alle liefde de vloer!

Half uurtje bewegen

Omgerekend betekent dit dat een half uurtje bewegen per dag al flink bijdraagt aan een betere levensverwachting. Natuurlijk weten we allemaal dat bewegen goed voor ons is, maar hoe fijn is het dat je de uurtjes in het huishouden mee mag rekenen? Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat bij 750 minuten wandelen per week de kans op overlijden zelfs met 36 procent wordt verlaagd. Een heerlijke reden om er flink op uit te trekken dit weekend.

Beweeglijke tips

Heb je het te druk om jezelf elke week naar de sportschool te slepen en kom je ook niet wekelijks toe aan 2,5 uur klusjes doen in het huishouden? Gebruik deze tips om (het liefst een half uur!) elke dag in beweging te zijn.

  • Sla nooit je lunchpauze over. Gebruik die tijd om even naar buiten te gaan en een stevige wandeling te maken.
  • Ga je met de auto naar het werk? Probeer dan op de werkvloer regelmatig te bewegen. Haal bijvoorbeeld elk uur iets te drinken voor je collega’s :-).
  • Neem waar en wanneer je kunt de trap; op het treinstation, op het werk of in het winkelcentrum.
  • Doe het huishouden bewust; gebruik bewust je armspieren bij het stofzuigen, span je buikspieren wanneer je de afwas doet en doe een aantal stoel push-ups terwijl je wacht tot de badkamer vrij is.

Bron | Fitsociety
Beeld | iStock

Lees ook

Zoveel extra calorieën verbrand je tijdens een sneeuwwandeling!
Sonja viel 20 kilo af: ‘Ik moet me geregeld opnieuw voorstellen, mensen herkennen me niet meer.’
6x makkelijke make-overs voor het nieuwe jaar

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Abonneer je op Margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant