Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Tips om eenzaamheid tegen te gaan

eenzaam.jpg

Ruim een kwart van de Nederlanders voelt zich eenzaam en dit aantal groeit. Dat blijkt uit onderzoek van KPN Mooiste Contact fonds. Voel jij je ook weleens alleen? Margriet geeft tips om je minder eenzaam te voelen.

Eenzaamheid heeft vaak een diepe basis en wordt verergerd door gebeurtenissen uit het heden en het verleden. Je hebt weinig zelfvertrouwen, een gemis aan sociale contacten, je moet de dood van een geliefde verwerken of opboksen tegen vooroordelen. Het kan er allemaal voor zorgen dat je het gevoel hebt er alleen voor te staan. Ook je persoonlijkheid speelt hierbij een grote rol: mensen die weten hoe ze een situatie moeten aanpakken en introverter zijn, zullen zich minder laten beïnvloeden door negatieve gevoelens en sneller contact zoeken met anderen.

Tips tegen eenzaamheid

Om eenzaamheid tegen te gaan, moet je soms in je gevoelens graven om er weer bovenop te komen. Het is een emotioneel en persoonlijk proces. Probeer daarom eerst te achterhalen waarom je je alleen voelt, zodat je weet welke tips op jouw situatie van toepassing zijn.

Zie je eenzaamheid onder ogen
Een van de beste manieren om met eenzaamheid om te gaan is het probleem onder ogen zien. Houd bijvoorbeeld een dagboek bij, zodat je een goed beeld krijgt van de eenzaamheid waar je mee te maken hebt. Zo kun je erachter komen wanneer je er precies last van hebt en ontdek je wat je moeilijke momenten zijn. Sommige mensen voelen zich bijvoorbeeld in de avond alleen of juist met feestdagen. Door een beter beeld te krijgen van je eenzaamheid is het makkelijker je problemen te relativeren.

Ontwikkel nieuwe interesses
Wanneer je weet op welke momenten je eenzaam bent, kun je op die momenten je dag anders in gaan delen. Als je alleen maar thuis zit, zul je jezelf niet ontwikkelen en kan het steeds moeilijker zijn om uit de cirkel van eenzame gevoelens te komen. Ga daarom bijvoorbeeld op bezoek bij familie of vrienden, naar de sportschool of volg een cursus. Probeer een planning te maken, waarbij je niet veel alleen bent en meer tijd maakt voor hobby’s en vrienden. Dit zorgt voor een goede afleiding. Het is niet gemakkelijk om de eenzame gevoelens zomaar te vergeten, maar juist door nieuwe dingen te proberen kun je je toch wat minder eenzaam voelen.

Haal herinneringen op
Herinneringen ophalen met familie of vriendinnen geeft je vaak een warm en geliefd gevoel. Maar in je eentje kun je ook goed herinneringen ophalen. Blader door oude fotoboeken heen of kijk dat leuke vakantiefilmpje nog eens terug. Je kunt het zien als een soort ‘troost’ wanneer er niemand in de buurt is. Wanneer je het gevoel hebt dat de eenzaamheid je blijft achtervolgen, kun je het beste met een dokter praten.

Winterdepressie of herfstdip?
De wintermaanden zorgen vaak voor extra eenzaamheid onder mensen. Je zit meer thuis en de feestdagen komen eraan. Als je last hebt van een winterdepressie of de beruchte herfstdip, dan kan het raadzaam zijn hier contact over op te nemen met je huisarts. Lichttherapie wordt in vele gevallen aangeraden. En zoek je juist extra gezelligheid of nieuwe vriendinnen? Sluit je dan aan bij de Margriet Vriendinnengroep op Facebook.

Ook interessant