Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Het wordt ’s ochtends weer vroeger licht: 4 voordelen op een rij

ontspannen.jpg

Wakker worden als het ’s ochtends al licht is buiten: dat voelt niet alleen fijner, het doet ook goede dingen voor je lichaam en geest. 

Dat het buiten langer licht is, voelt niet alleen prettiger, het is ook echt gezonder. Dat vertellen Toine Schoutens, lichttherapiespecialist van adviesbureau FluxPlus, en Mariëlle Aarts, docent licht en verlichting bij de Technische Universiteit Eindhoven, aan rtlnieuws.

Je komt makkelijker uit bed

“Mensen zijn buitendieren. Als het ’s morgens nog donker is, denkt de inwendige biologische klok dat we nog in bed zouden moeten liggen. Natuurlijk licht helpt je om gemakkelijker uit bed te komen en in je ritme te komen,” zegt Toine Schoutens. Daglicht is bovendien veel sterker dan kunstmatig licht. Lampen variëren meestal tussen 300 en 500 lux, zonlicht tot wel 100.000 lux. Ook als het bewolkt is, zorgt de zon voor intenser licht dan welke lamp dan ook. Er gaat dus niks boven het zonnetje in huis en daarbuiten.

Het geeft je energie

Schoutens vertelt dat het lichaam ’s ochtends het hormoon cortisol aanmaakt. Hierdoor wordt de aanmaak van een ander hormoon onderdrukt; het nachthormoon melatonine. Hoe hoger de lichtintensiteit in de ochtend, hoe meer energie vrijkomt in je lichaam, blijkt uit onderzoek. Van die energie heb je de rest van de dag profijt.

Je bent alerter

Bij het zien van kleuren en contrast krijgen je hersenen meer prikkels dan bij het zien van een donkere omgeving, zegt Aarts. Hierdoor neemt ook je reactievermogen toe, belangrijk als je bijvoorbeeld de weg op moet. In daglicht kun je meer informatie over je omgeving in je opnemen.

Je voelt je beter

Het donker wordt door mensen geassocieerd met vrije tijd en slapen. Volgens Mariëlle Aarts voelen sommige mensen zich daarom niet fijn als ze in het donker naar hun werk moeten. Met kunstlicht houden we ons lichaam bovendien een beetje voor de gek, waardoor je je minder uitgerust kunt voelen en minder goed slaapt.

Naast deze voordelen is zonlicht een belangrijke bron van vitamine D. Zorg dus dat je zo veel mogelijk naar buiten gaat, zelfs in de koudere, nattere maanden.

Lees ook:

Wil je toch ook kaarsjes branden? Zo maak je hippe kaarsenhouders:

Bron: rtlnieuws.nlmens-en-gezondheid.nl

Ook interessant