Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Slecht geslapen? Uit onderzoek blijkt dat je langer moet herstellen dan gedacht

herstellen-slechte-nachtrust.jpg

Als je een gebroken nacht achter de rug hebt, dan kruip je misschien het liefst de volgende avond vroeg onder de wol om die slaap weer in te halen. Dat lijkt een goed idee, maar uit een nieuw onderzoek blijkt dat een nachtje compenseren weinig zin heeft. Het herstellen na een slechte nachtrust zou namelijk een stuk langer duren. 

Last van concentratieproblemen? Dan kun je waarschijnlijk wel een paar extra uurtjes per nachten gebruiken. 

Korte nacht gehad? Zo lang duurt het herstellen 

Heb je het dit afgelopen weekend laat gemaakt? Dan klinkt het waarschijnlijk heel logisch om een slechte nachtrust te herstellen door vanavond extra vroeg naar bed te gaan. Toch blijkt uit een nieuw onderzoek van de Universiteit Sapienza in Rome dat dit niet zo makkelijk gaat. Uit een hersenanalyse bleek namelijk dat de deelnemers die tien nachten achter elkaar 30 procent minder sliepen dan nodig (zo’n 2,5 uur langer wakker blijven ten opzichte van 8 uur slapen), zeven nachten aan voldoende slaap nodig hadden totdat hun lichaam weer hersteld was. Daaruit valt te concluderen dat je een gebroken nacht niet herstelt door de volgende dag één uurtje eerder naar bed te gaan, maar dat je flink wat extra uren bij moet slapen. En dat zorgt er al snel voor dat je meerdere dagen bezig bent met het inhalen van je slaaptekort.

Nog niet volledig hersteld 

Maar met zeven nachten goed slapen ben je er nog niet helemaal. Slaapexpert Bhanu Prakash Kolla legt aan CNN namelijk uit dat je hersenen hun reactievermogen dan wel weer volledig terug hebben, maar dat andere factoren nog niet op het oude niveau zijn. Zo kan je geheugen, concentratievermogen of nauwkeurigheid nog niet optimaal zijn. Aangezien sommige factoren nog langer nodig hebben om te herstellen, is het volgens de slaapexpert het belangrijkste om geen (langdurig) slaaptekort op te lopen. 

Uit een eerder Amerikaans onderzoek uit 2004 bleek al dat mensen die twee weken lang minder dan zes uur per nacht sliepen er cognitief net zo slecht aan toe waren als mensen die twee nachten helemaal niet hadden geslapen. Toch dacht deze groep mensen zelf dat ze met een paar uur slaap minder nog prima functioneerden. 

Lees ook: Déze link bestaat er tussen weinig slapen en het risico op dementie

Je hersenen hebben slaap nodig 

Tijdens je slaap herstelt je lichaam zichzelf en hebben je hersenen de tijd om alle emoties en prikkels van de dag te verwerken en zich als het ware weer schoon te spoelen. Als je hersenen hier niet genoeg tijd voor krijgen tijdens de nacht kun je dus last krijgen van concentratieproblemen, cognitieve vaardigheden en je geheugen. Het verschilt per persoon en leeftijd hoeveel uren je precies nodig hebt om je hersenen gezond te houden, maar volgens de Amerikaanse National Sleep Foundation ligt dit voor de meeste volwassenen tussen de 7 en 9 uur slaap per nacht.

Bron | Metro, CNN, Hersenstichting
Beeld | Getty Images

Ook interessant