Nieuws

Genoeg van je goede voornemens? 4x tips om nog éven door te zetten

sporty-woman.jpg

Ben je vol goede moed op 1 januari begonnen met het werken aan je goede voornemens? Maar merk je nu dat het steeds verleidelijker wordt om dat uurtje sporten over te slaan of ben je toch gezwicht voor dat lekkere tussendoortje? Het kan verleidelijk zijn om je goede voornemens dan maar helemaal aan de wilgen te hangen. Maar geef niet op! Dit is hét moment om nog even door te zetten.

Een doel én een plan

Vaak focussen we wel op een doel, maar hebben we niet echt een plan om dit doel te bereiken. Zonder plan is de kans groter dat je na een week of twee, drie weer in je oude patronen terugvalt. Wil je bijvoorbeeld gezonder eten? Neem dan ook de tijd om te bedenken hoe je dit gaat aanpakken. Vraag advies aan een deskundige, bedenk vooraf goed welke boodschappen je in huis wilt halen. Maak een plan om je doel te behalen. Terwijl je daarmee bezig bent, kom je er ook achter hoe belangrijk het voor je is. Dat zorgt weer voor extra motivatie!

Foutjes horen erbij

Het klinkt gek, maar fouten zijn een onderdeel van je plan. Hoe dit precies werkt? Als je bent gestopt met roken maar toch een sigaret hebt opgestoken, ga dan daarna gewoon weer door met het goede voornemen om te stoppen. Terugvallen is niet erg, als je daarna maar weer opstaat en doorgaat. Geef jezelf de kans om nieuwe gewoonten aan te leren. Daar horen een paar missers gewoon bij.

Vervang je slechte gewoonten

Geleidelijke verandering is het duurzaamst. Wat je hier in feite mee doet, is je oerbrein nieuwe patronen aanleren. Bedenk wat je triggers zijn. Waarom en wanneer grijp je naar een zak chips of een sigaret? Is dat bijvoorbeeld als je moe thuiskomt uit je werk? Zorg dan voor een vervanging van deze gewoonte en pak voortaan een kop thee of een appel bij thuiskomst. Het duurt even, maar zo leer je een nieuwe gewoonte aan. Deze gewoonte wordt nog gemakkelijker met de gezondste recepten op een rij op Startpagina.

Kleine stapjes

Maak je doel haalbaar door er kleinere doelen van te maken. Zo wordt je voornemen ‘gezond eten’ bijvoorbeeld ‘drie keer per week gezond ontbijten’. Zodra dit lukt, kun je dit verder uitbreiden naar vier keer per week. Op deze manier is gezond ontbijten binnen de kortste keren van een voornemen een gezonde gewoonte geworden. Wil je fanatiek gaan hardlopen terwijl je eigenlijk een hekel hebt aan sporten? Schrijf je dan niet meteen in voor een marathon, maar begin met twee keer per week vijf of tien minuutjes joggen. Dat kun je steeds met een minuut uitbreiden. En voor je het weet, ben je de sportiefste thuis! Lees alle tips over sportieve voornemens hier.

Meer hulp bij je goede voornemens vind je in dit overzicht op Startpagina!

Bron | Startpagina
Beeld | iStock

Lees ook

Bekijk ook

De bordeauxrode beautylook by Carmen: kijk wat je allemaal kunt met deze modekleur!

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant