Nieuws

Waarom je héél goed bezig bent als je met de seizoenen mee-eet

seizoenen-mee-eet.jpg

Grijp jij in de winter ook sneller naar typische winterkost zoals boerenkool of pompoensoep? Vooral blijven doen! Het mee-eten met de seizoenen is namelijk niet alleen lekker, maar ook veel beter voor het milieu.

Minder gezond en duurder

In ons land groeien gewassen in de maanden waarop het klimaat voor die gewassen het beste is. Denk bijvoorbeeld aan: tomaat in de lente en zomer en pompoen in de winter. Wanneer je toch graag tomaten in de winter eet, moeten deze vanuit een ander land hiernaartoe worden gebracht. Dat betekent dus dat de tomaten hierheen verscheept of gevlogen worden. Het vervoeren is niet alleen slecht voor het milieu, maar zorgt ook voor extra kosten. En daar worden de tomaten alleen maar duurder door. En denk maar niet dat die tomaten uit Spanje nog super vers hier arriveren. De reis gaat dus ook ten koste van de vitaminen.

Lees ook: déze groenten kun je beter niet rauw eten

Welke groenten bij welk seizoen?

Maar welke groenten horen nu eigenlijk bij welk seizoen? Hier een handig overzichtje:

Winter: Aardappel, aardpeer, boerenkool, groene selderij, knolselderij, koolraap, paddenstoelen, pastinaak, pompoen, prei, raap, rode biet, rodekool, savooikool, spruiten, ui, veldsla, waterkers, witlof, wittekool, wortel.

Lente: Aardappel, andijvie, asperges, bloemkool, groene selderij, paddenstoelen, paksoi, pompoen, prei, raap, raapsteel, radijs, rode biet, roodlof, spinazie, ui, warmoes, waterkers, wortel, witlof.

Zomer: Aardappel, andijvie, artisjok, aubergine, bleekselderij, bloemkool, broccoli, Chinese kool, courgette, doperwt, groene selderij, komkommer, koolrabi, kropsla, paddenstoelen, paksoi, paprika, peultjes, prei, radijs, rode biet, rodekool, savooikool, snijbonen, spinazie, spitskool, tomaat, tuinboon, ui, venkel, warmoes, waterkers, wortel.

Herfst: Aardappel, andijvie, artisjok, aubergine, bleekselderij, bloemkool, boerenkool, broccoli, Chinese kool, courgette, groene selderij, knolselderij, komkommer, koolrabi, kropsla, paddenstoelen, paksoi, paprika, pastinaak, pompoen, prei, raap(steel), radijs, rammenas, rode biet, rodekool, savooikool, snijboon, spitskool, spinazie, tomaat, ui, veldsla, venkel, waterkers, witlof, wittekool, wortel.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health
Beeld |iStock

 

Ook interessant