Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Geld terug of een voucher? Nederlandse vliegtuigmaatschappijen houden zich niet aan de regels

geld-terug-bij-geannuleerde-vluchten.jpg

Had jij de afgelopen weken een reisje gepland, maar ging dit, door de coronacrisis, niet door? Dat is natuurlijk even balen. En zeker als je met het vliegtuig zou reizen, kan dit nog een naar staartje krijgen. Uit een onderzoek van de Consumentenbond blijkt namelijk dat Nederlandse vliegmaatschappijen nog te vaak de Europese regels negeren.

Zo omzeilen luchtvaartmaatschappijen de regels.

Geld terug bij een geannuleerde vlucht 

Een voucher in plaats van je geld terug wanneer je vlucht is geannuleerd? Bij Nederlandse vliegtuigmaatschappijen lijkt dit het nieuwe beleid. Toch is dit in strijd met de Europese verordening, waarin is opgesteld dat je als consument recht hebt op het terugkrijgen van je geld, bij een geannuleerde vlucht. De meeste andere Europese luchtvaartmaatschappijen houden zich wel netjes aan deze regels. Het zijn dus vooral de Nederlandse organisaties die deze regels proberen te omzeilen met een tegoedbon. Zo vermeldt TUI fly bijvoorbeeld nergens dat hun reizigers ook recht hebben op een terugbetaling, maar lieten zij aan de Consumentenbond weten dat wanneer hun passagiers hierom vragen, zij hun geld wel terug kunnen krijgen. Dit is echter niet genoeg. Het is namelijk wettelijk verplicht om passagiers bij een geannuleerde vlucht schriftelijk een helder overzicht van hun rechten te geven. 

Kosten bij omboeken 

Je hebt bij een geannuleerde vlucht niet alleen recht op je geld terug, ook de mogelijkheid om, zonder extra kosten, op een andere datum te reizen hoort hierbij. Maar ook hier hebben verschillende maatschappijen lak aan. Uit het onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat Transavia, TUI fly en Corendon hun reizigers bij het omboeken van hun vliegticket alsnog laten bijbetalen als het op een andere datum duurder is. 

Lees ook: Veel vouchers voldoen niet aan de voorwaarden: híer moet je op letten

Voucher of geld?

Veel Nederlandse vliegtuigmaatschappijen kiezen dus om standaard een voucher aan te bieden bij een geannuleerde vlucht, in plaats van geld terug te geven. Je zult hier als consument dus zelf achteraan moeten. Daarnaast biedt Transavia pas geld terug aan bij geannuleerde vluchten die na 3 juni op de planning stonden. Dat komt omdat ze weer meer gaan vliegen, en daardoor meer vluchten door kunnen gaan. Ook Corendon biedt de restitutie pas vanaf 14 mei aan. Bij KLM blijkt dat zij alleen aan passagiers die naar Zuid-Korea, Amerika, China of Israël zouden vliegen, op verzoek, hun geld teruggeven. Daarnaast blijkt dat de vouchers van KLM verplichte toeslagen bij de boeking, stoelreservering en ruimbagage niet bij de voucher inbegrepen zitten. De afgelopen tijd moesten consumenten daar apart vouchers voor aanvragen. KLM liet weten dit te hebben opgelost, maar volgens de Consumentenbond is het bedrijf hier naar de passagiers nog steeds onduidelijk over. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Consumentenbond
Beeld | iStock

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant