Nieuws

Waarom er wereldwijd ineens veel meer fietspaden aangelegd worden

waarom-er-wereldwijd-ineens-veel-meer-fietspaden-aangelegd-worden.jpg

Als je in het buitenland weleens op de fiets gestapt bent, heb je vast gemerkt dat het verkeer daar meestal een stúk minder veilig is voor fietsers. Dat lijkt nu beter te worden: in steden wereldwijd worden fietspaden aangelegd. En dat allemaal door het coronavirus.

Wereldgezondheidsorganisatie WHO adviseerde na de virusuitbraak om zo veel mogelijk lopend of met de fiets te reizen. Veel steden zijn daar helemaal niet op voorbereid, dus gingen ze de afgelopen weken hard aan de slag om het verkeer fietsvriendelijker te maken.

Van Rome tot Adelaide

Daarom grijpen steden overal in de wereld deze coronacrisis aan om hun infrastructuur zo snel mogelijk aan te passen. Vooral op plekken waar een lockdown gaande is, is dit natuurlijk ook makkelijker door te voeren dan anders. Onder andere Rome, Bogotá, Parijs, Adelaide en Boedapest hebben in de laatste weken pop-up fietspaden aangelegd om meer ruimte te creëren voor fietsers en voetgangers.

Lees ook: Zó veel calorieën verbrand je op een elektrische fiets

Fietspaden

Wereldwijd hadden veel steden de plannen voor nieuwe fietspaden al op de plank liggen. Fietsen wordt namelijk – vooral met het oog op de luchtvervuiling door autorijden – overal steeds populairder. In Parijs en Milaan lagen de plannen om de stad fietsvriendelijker te maken bijvoorbeeld al klaar, en die hebben nu een flinke boost gekregen: Milaan gaat 35 kilometer aan straten en wegen aanpassen om meer ruimte voor fietsers en voetgangers te maken, en in Parijs liggen nu tijdelijke fietspaden langs de belangrijkste metrolijnen. Ook andere straten zijn voorlopig alleen toegankelijk voor fietsers. Volgens de burgemeester zal dat na de coronacrisis niet ineens veranderen.

Afwachten

Toch moeten we niet té enthousiast worden over die fietspaden wereldwijd, zegt Marco te Brömmelstroet, hoogleraar Urban Mobility aan de Universiteit van Amsterdam tegen de NOS. Hij vraagt zich af hoeveel van de tijdelijke fietspaden we na deze crisis nog terug zullen zien: “De eerste slag is geslagen, maar om de steden blijvend te veranderen moet je echt systematische veranderingen doorvoeren.” In sommige steden, waaronder Berlijn en Brussel, wordt het grootschalig aangepakt en lijken die systematische veranderingen er dan ook wel te komen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

In Berlijn worden de pop-up fietspaden uiteindelijk omgezet naar permanente fietspaden, en in Brussel wordt de hele binnenstad een zone waar je maar twintig kilometer per uur mag rijden. Volgend jaar op fietsvakantie naar één van die steden? Misschien zou dat zomaar kunnen.

Bron | NOS
Beeld | Getty Images

Nu we allemaal meer thuis zitten, beginnen de dagen soms een beetje saai te worden. Daar hebben we iets leuks op bedacht: de Margriet Mini Challenge. Krijg dagelijks een inspirerende uitdaging voor thuis die je dag nét een beetje leuker maakt. Hoe? Simpel! Praat met Margriet via je Google Home óf de gratis Google Assistent op je telefoon of tablet. Klik hier om direct jouw eerste uitdaging te krijgen. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant