Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Eng gedroomd? Zo kom je van je nachtmerries af

nachtmerries.jpg

Word jij net als twee- tot driehonderdduizend andere Nederlanders elke nacht badend in het zweet wakker na weer een nare droom? Psychologe en dromendeskundige Ada de Boer weet hoe je van je nachtmerries af komt. 

Wat is een nachtmerrie precies?
Ada: “Een nachtmerrie is een droom die heel eng of gruwelijk is en waarin je je erg machteloos en alleen voelt. Typerend voor een nachtmerrie is ook dat je altijd wakker wordt op het meest bedreigende moment, dus bijvoorbeeld vlak voordat die enge man of dat ene monster je te pakken krijgt. Daarna heb je ook altijd even tijd nodig om weer terug in de realiteit te komen. Je wéét wel dat het een droom was, maar voelt je nog steeds onveilig. Bij de meeste mensen duurt het een paar minuten om weer te landen, maar in sommige gevallen kan dat nare gevoel wel een dag aanhouden.”

Waarom hebben we enge dromen?
” Nachtmerries komen vaak voor in periodes van spanning of stress. Bij mensen die terugkerende nachtmerries hebben, kan er een onverwerkt trauma aan ten grondslag liggen, zoals seksueel misbruik of het overlijden van een dierbare.  Zo had ik ooit een vrouw in mijn praktijk die telkens droomde dat ze samen met haar overleden man in een taxi zat en hij in de middle of nowhere in een andere taxi overstapte en zonder haar wegreed. Een ander meisje droomde telkens over haar loverboy. Hij deed niks in haar droom, maar omdat ze zo bang voor hem was, was het wel heel bedreigend. Maar nachtmerries kunnen ook ontstaan zonder trauma. Mensen die stoppen met slaapmedicatie, kunnen er ook last van hebben.”

Hoe vaak hebben we nachtmerries?
“De meeste mensen hebben maar eens in de twee à drie jaar een nachtmerrie. Maar er zijn ook mensen die ze wel drie tot vier keer per week hebben of zelfs elke dag. Soms is het zó erg, dat ze er niet meer van durven slapen en zo een slaapstoornis ontwikkelen. Maar er zijn ook mensen die ze nooit hebben.”

Wie heeft er vooral last van?
“Kinderen hebben vaker nachtmerries dan volwassenen. Tussen mannen en vrouwen is er weinig verschil, al hebben zwangere vrouwen wel weer vaker nare dromen, vooral aan het begin van de zwangerschap. Vermoedelijk heeft dit te maken met een veranderende hormoonbalans en de angst dat hun kindje iets mankeert.  Verder hebben mensen met posttraumatische stressstoornis vaker nachtmerries.”

Wat helpt tegen nachtmerries?
“In de Talmoed, het heilige schrift van de Joden, staat geschreven: ‘Heb je een kwade droom, vertel het iemand en die moet zeggen: het zal goed zijn.’ Door je droom te delen, doorbreek je het eenzame gevoel en dit kan voorkomen dat je wéér zo’n nare droom krijgt. Ook als kinderen een nachtmerrie hebben gehad, is het goed om erover te praten. Al is het bij hen wel belangrijk om te controleren of ze wel echt een nachtmerrie hebben gehad. Jonge kinderen kunnen namelijk ook last hebben van zogeheten nachtschrik, wat vergelijkbaar is met slaapwandelen. Als een kind plots ontwaakt, met grote ogen in bed zit of ligt en niks weet te melden, is er sprake van nachtschrik en valt het kind na een knuffel vanzelf weer in slaap. Kenmerkend voor nachtmerries is dat je ze altijd onthoudt, net als hele mooie dromen. Dus als een kind niks kan navertellen, heeft het waarschijnlijk geen nachtmerrie gehad.”

Wat kun je doen als je vaak nachtmerries hebt?
“Als je een paar keer per maand of per week nachtmerries hebt, raad ik aan om een therapeut of psycholoog te bezoeken. Ik werk met een therapeutisch programma met concrete huiswerkopdrachten, eventueel met ontspanningsoefeningen. Soms zijn mensen zó gestresst, dat ze nog amper durven slapen. Een andere methode is droomtraining, waarmee je jezelf traint om je droom anders te laten aflopen. Je bedenkt dan overdag als het ware een nieuw script. Tot slot is het heel belangrijk dat je lief voor jezelf bent. Veel mensen in mijn praktijk zijn echt boos op zichzelf als ze weer een nachtmerrie hebben gehad. Maar daardoor houd je ze eerder in stand.”

Tips van Ada:

“Na een nachtmerrie is het verstandig om eerst iets anders te doen voordat je weer gaat slapen, zoals een muziekje luisteren of lezen. Als je meteen weer gaat slapen, gaat je droom namelijk vaak gewoon verder.”

“Een kind met nachtmerries kun je helpen door zijn of haar lievelingsknuffel aan te wijzen als beschermengel. Een klein lichtje aanhouden in de kamer helpt vaak ook goed.”

“Laat in je slaapkamer een klein lampje aan, zodat je bij het wakker worden na een vervelende droom meteen de kamer kan overzien.”

“Als een kind angstig blijft, kun je de droomsituatie overdag naspelen met een knuffel die dan het monster of die enge man moet voorstellen. Kleine kinderen zien dat dan ook echt zo. Terwijl je benadrukt dat jij er bent om ze te beschermen, kun je het kind aanmoedigen steeds een stapje dichterbij te komen. Als je kind de knuffel durft aan te raken, zal het monster in de droom ook niet meer eng zijn ,want angst die je onder ogen komt, is geen angst meer.”

ada de boer

Nachtmerrietherapie

Als je gebukt gaat onder nachtmerries, is nachtmerrietherapie wellicht iets voor je. Op nachtmerrietherapie.nl van psychologe en dromendeskundige Ada de Boer vind je meer informatie.

 

Ook interessant