Nieuws

Dit moet je ’s ochtends eten als je wilt afvallen

ontbijt-afvallen.jpg

Ieder mens, jong of oud, heeft een interne klok. Die bepaalt bijvoorbeeld wanneer we moe worden en wanneer het tijd is om te ontwaken. Dat is echter niet het enige waar ons bioritme invloed op heeft. Er zijn namelijk een paar dingen die je beter wel of niet op bepaalde momenten op de dag kunt doen.

Wil je bijvoorbeeld een paar kilo’s verliezen? Dan kun je de dag het beste beginnen met een ontbijtje dat rijk is aan eiwitten. Die zitten in eieren, hüttenkäse en noten, bijvoorbeeld. ‘s Nachts volgen je spieren een gedwongen vastenkuur, maar wanneer je wakker wordt, hebben je spieren een nieuwe dosis nodig om goed te kunnen functioneren. Wanneer je ‘s ochtends eiwitten eet, zorgen ze daarnaast langer voor een verzadigd gevoel, dan wanneer je dat ’s avonds doet. Zo wordt afvallen of op gewicht blijven een stuk eenvoudiger!

Timing is wetenschap

De Amerikaanse effectiviteitsdeskundige en bestsellerauteur Daniel Pink deed onderzoek naar ons bioritme. Hij ontdekte, dat onze biologische klok op veel meer zaken van invloed is. ‘Timing is niets minder dan een serieuze wetenschap’, zegt Pink in zijn boek. Aan de hand van zijn kennis op het gebied van psychologie, biologie en economie legt hij uit hoe we door slim gebruik te maken van deze kennis succesvoller kunnen zijn in onze persoonlijke relaties en op ons werk.

De scherpste uren

Zo functioneren onze hersenen het beste tussen tien uur ’s ochtends en één uur ‘s middags. In de uren daarna zijn we op ons creatiefst. Dat komt doordat de vermoeidheid begint toe te slaan waardoor we makkelijker out-of-the-box denken.

Verschillende doelen

Ook het tijdstip waarop we sporten zou, afhankelijk van je doelen, op bepaalde momenten meer effect hebben dan op andere. Train jij al weken om een beetje kracht in je armen of benen te krijgen? Probeer dan in het vervolg tussen drie en zes ’s middags te gaan sporten. Gedurende die uren zijn je spieren 20% flexibeler en werken je longen 18% beter. Maar wil je afvallen of je humeur verbeteren? Dan doe je er goed aan om wat vaker vroeg je bed uit te komen voor een goede work-out.

Bron| AD,
Beeld| iStock

Ook interessant