Nieuws

Dít is waarom je moet oppassen met het gebruik van slaappillen

slaappillen.jpg

Het kan verleidelijk zijn om naar een pilletje te grijpen als het moeilijk is om in slaap te raken. Na een paar slechte nachten voelen we ons immers al snel geïrriteerd, zwak en depressief. Toch kun je dat moment beter maar zo lang mogelijk uitstellen. Er kleven namelijk nogal wat negatieve gevolgen aan slaappillen.

Elke avond slikken zo’n 750.000 Nederlanders een slaappil. 300.000 van hen gebruiken de medicatie langer dan 3 maanden achter elkaar. De meest voorgeschreven slaapmiddelen zijn oxazepam en temazepam. Ze vallen onder de groep benzodiazepinen. Deze werkzame stof bindt zich aan zogenaamde GABA-receptoren in je hersenen. Die remmen de overdracht van prikkels tussen de zenuwcellen, waardoor je spieren in no time ontspannen en je een slaperig gevoel krijgt.

Verslavingsgevaar

Het grootste nadeel aan die medicijnen is, dat je lichaam eraan gaat wennen. Daardoor heb je steeds meer pillen nodig om hetzelfde slaperige effect te krijgen. Het verslavingsgevaar bij de medicijnen is groot. Bovendien lukt het de helft van de mensen die probeert af te kicken, niet om van de slaappillen af te blijven.

Slechte slaapkwaliteit

Daarnaast hebben de medicijnen een groot aantal bijwerkingen. Zo duurt het lang voordat de werkzame stof helemaal uit je lichaam is verdwenen. Daardoor kun je ook op het moment dat je wakker wordt, nog steeds nadelige gevolgen van de medicijnen ondervinden. Door het gebruik van slaapmiddelen wordt de remslaap korter. In dat slaapstadium verwerk je de informatie die je de dag ervoor tot je hebt genomen. Voor je emotionele balans is een goede remslaap dus essentieel. Wanneer je een korte remslaap hebt, word je bovendien minder uitgerust wakker. Mensen die ’s nachts slaappillen gebruiken, kunnen zich daardoor vaak slechter concentreren en hebben een katterig of duf gevoel bij het opstaan.

Ontwenningsverschijnselen

Ook als je maar een korte periode slaappillen gebruikt, kun je last krijgen van vervelende ontwenningsverschijnselen zoals hartkloppingen, angstaanvallen, spiertrekkingen, trillingen, diarree, duizeligheid, overgevoeligheid voor licht, verminderde eetlust, misselijkheid, hoofdpijn en – je raadt het al – slecht slapen.

Alternatief

Maar wat moet je dan als je een hele nacht ligt te woelen? Sommige mensen zweren bij het gebruik van melatonine-supplementen. Melatonine is een lichaamseigen stof zonder gevaarlijke bijwerkingen. De effectiviteit van die supplementen is echter nooit bewezen. Wanneer je langdurig slecht slaapt, kun je dus het best eerst advies inwinnen bij een arts. “Wanneer je gewoon gezond bent, is het beter om niet op slaapmiddelen te vertrouwen en dan maar een nacht niet te slapen”, stelt Tom Bart, preventiemedewerker van verslavingskliniek Jellinek. “Dit is natuurlijk ook niet gezond voor je, maar zo ervaar je wel de natuurlijke consequenties van je verstoorde slaappatroon en heb je een grotere kans dat je de volgende keer wel op tijd naar bed gaat, zodat het probleem niet erger wordt.”

Lees ook
5 opmerkelijke trucs om de hele nacht door te slapen (en dé gouden tip)

Bron| Gezondheidsnet, Nu.nl
Beeld| iStock

Ook interessant