Nieuws

Dit is het allerslechtste dieet van 2017 (volgens gezondheidsexperts)

weegschaal-wegen.jpg

De nieuwe gezondheidsrage uit Amerika heet Whole30: een extreme versie van het bekendere paleodieet waarbij je dertig dagen niets – maar dan ook echt helemaal niets – ‘slechts’ mag eten. En dat is ongezond, concludeert een deskundigenpanel.

Het Whole30-dieet is in feite een strengere versie van het paleodieet, ook wel het oerdieet genoemd, maar dan tijdelijk. De bedoeling is dat je dertig dagen niets eet wat mogelijk gezondheidsproblemen, zoals allergieën of darmongemakken, zou kunnen geven. Dat betekent: geen peulvruchten (dus geen bonen, linzen, erwten enzovoorts), granen, soja, zuivel, geen alcohol en geen énkele vorm van suiker. Dus ook geen honing, wat volgens het oerdieet wel mag.

Ruim twee miljoen posts op Instagram

Volgens de bedenkers herstelt het Whole30-dieet je metabolisme, brengt deze je immuunsysteem weer in balans en stopt het de trek in ongezonde snacks, waardoor je ook ná die dertig dagen gemakkelijker op gewicht kunt blijven. Die boodschap slaat kennelijk aan. Op Instagram staan al meer dan twee miljoen posts onder de hashtag Whole30 (ter vergelijking: Atkins haalt er niet meer dan vierhonderdduizend). Mensen die het hebben geprobeerd zeggen nu veel bewuster met hun voeding om te gaan – een voordeel als je een maand lang moet nadenken over bijna alles wat je in je mond stopt.

Whole30: ‘extreem streng’ en te veel rood vlees

Toch heeft een team van gezondheidsexperts dat voor het Amerikaanse tijdschrift US News 38 populaire diëten met elkaar vergeleek, het Whole30-dieet tot grote verliezer uitgeroepen. Zo vinden de deskundigen het dieet ‘extreem streng’ (als je een keer zondigt, schijn je weer helemaal opnieuw te moeten beginnen) en hun grootste zorg is dat je geen zuivel, granen en peulvruchten mag; belangrijke bronnen van vezels, vitamines en mineralen.  Ook zou je er gemakkelijk te veel rood vlees mee binnenkrijgen, wat de kans op kanker vergroot.

‘Soms goed om voedingsmiddelen weg te laten’

Toch is de gezondheidsfilosofie van Whole30 zo gek nog niet. Als je geregeld last hebt van een opgeblazen gevoel of andere darmongemakken, kan het namelijk geen kwaad om sommige voedingsmiddelen een tijdje te laten staan. “Op zich is het idee goed,” vertelt Dr. David Katz, directeur van het Yale-Griffin Prevention Research Center, in het tijdschrift Time“Door bepaalde voedingsmiddelen een tijdje weg te laten en ze daarna weer te eten, kun je ontdekken of ze gezondheidsklachten zoals een opgeblazen buik of allergieën triggeren.”

Dertig dagen ‘te kort’ om ontstekingsreacties te stoppen

Zo heeft het Whole30-dieet ook wel wat weg van het FODMAP-dieet, speciaal ontwikkeld voor mensen met symptomen van het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS), zoals een opgeblazen gevoel en stoelgangproblemen. Maar dit soort diëten duren meestal veel langer dan dertig dagen. Zo zet Dr. Alessio Fasano, coeliakie-specialist in het Massachusetts General Hospital, zijn patiënten altijd drie maanden op zo’n beperkend dieet. “Het immuunsysteem heeft drie maanden nodig om tot rust te komen,” vertelt hij. “Dertig dagen zijn te kort om de chronische ontstekingsreacties in de darmen te stoppen.”

Crashdieet kan klachten verergeren

Ook lijkt het onverstandig dit soort strenge diëten op eigen houtje te doen, dus zonder begeleiding van een diëtist of voedingskundige. Zéker als je een verzwakt immuunsysteem hebt of last hebt van gezondheidsproblemen, zoals vermoeidheid en obstipatie. “Door zo’n crashdieet kunnen je klachten verergeren,” waarschuwen de voedingsexperts. En wie weet, misschien heb jij de voedingsstoffen in peulvruchten en volkorenbrood juist éxtra hard nodig. Zo krijgen we met brood jodium binnen, wat cruciaal is voor een goed functionerende schildklier. Peulvruchten zijn weer rijk aan B-vitamines en ijzer, belangrijk voor meer energie.

Verstoord microbioom

Zelfs als je kerngezond bent, moet je oppassen met dit soort detoxdiëten, zegt Dr. Gerard Mullin, directeur van een coeliakie-kliniek in Baltimore. “Het is geen slecht idee om zoetigheid en junkfood van je menu te schrappen, maar granen en peulvruchten kunnen nuttig zijn voor je darmflora,” vertelt hij in Time. “Als je deze voedingsmiddelen helemaal weglaat, kan je microbioom, oftewel de complete collectie van micro-organismen die op en in ons lichaam wonen, verstoord raken.”

Wél goed: het Dash-dieet

Wil je toch afvallen? Het Amerikaanse deskundigenpanel heeft het Dash-dieet voor de zevende keer verkozen tot ‘beste dieet’. Je valt ervan af en je bloeddruk gaat er nog van omlaag ook. Het geheim? Kleine porties (maar wel met meer groente en fruit dan je waarschijnlijk bent gewend), vezelrijk en gevarieerd eten en weinig zout. Verder mag je alles eten, maar dan met mate. Hierdoor zou het dieet ook op de lange termijn zijn vol te houden.

Bron | Metro UK, Life Health HQ

Ook goed om te weten

Ook interessant