Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

De internist: ‘Beweging voorkomt dat je lijf op spaarstand gaat’

hardlopen-eettips.png

Dit is de tip voor Dag 3, heb jij vandaag de nieuwsbrief voor dag 3 al ontvangen? Dat was een foutje want we beginnen natuurlijk gewoon met Dag 1. Nu weet je wel wat er te wachten staat voor zondag. Onze excuses voor de verwarring en je vindt de nieuwsbrief voor Dag 1 ook in je mailbox. Succes met de Zomer Fit Challenge!

Tijdens de 28-daagse Zomer Fit Challenge krijg je elke dag een tip van een expert uit Margriets deskundigenpanel. Dag 3: internist-endocrinoloog Richard IJzerman over hoe je de beruchte ‘spaarstand’ kunt voorkomen. 

Richard: “Het klinkt zo simpel: om af te vallen, moet je minder energie tot je nemen dan dat je lichaam nodig heeft. Maar in werkelijkheid kost afvallen veel moeite. Dat komt omdat ons lichaam zo gemaakt is dat het juist probeert gewichtsverlies te voorkómen. Als je afvalt, gaat je lichaam in rusttoestand minder energie verbruiken, waardoor het moeilijker wordt om af te vallen. Je eet hetzelfde, maar doordat je lichaam zuiniger geworden is, val je niet verder af, of je komt zelfs aan. Waarschijnlijk spelen hormonen hierbij een belangrijke rol. Gelukkig is er ook goed nieuws: als je een dieet combineert met lichaamsbeweging, gaat je lichaam duidelijk minder zuinig met energie om dan wanneer je alleen minder zou eten om af te vallen. Het is dus heel belangrijk om minder eten te combineren met lichaamsbeweging!”

Over Richard

Dr. Richard IJzerman is internist-endocrinoloog bij het VUmc in Amsterdam. Hij is gespecialiseerd in hormonale aandoeningen en behandelt veel patiënten met diabetes, overgewicht en schildklieraandoeningen. Zijn onderzoek richt zich met name op diabetes en obesitas en de relatie met de hersenen.

Ook interessant