Nieuws

Moeite met concentreren? Met deze 5 tips blijf je gefocust

beter-concentreren.jpg

Iedereen vindt het wel eens lastig om zich ergens op te concentreren. Een telefoon die continu afgaat, luide muziek wat bij de buren vandaan komt.. Maar ook stress, vermoeidheid en trek kunnen ervoor zorgen dat je moeite hebt om geconcentreerd te blijven. 

Margriet samen met Cogniton

Zijn het niet je collega’s die uitvoerig hun weekendplannen bespreken, dan zijn het wel je eigen gedachtes die ervoor kunnen zorgen dat je to-do-lijstje aan het eind van de dag verre van af is. Wil je goed kunnen blijven focussen? Deze 5 eenvoudige tips helpen je beter te concentreren.

1. Doe één ding tegelijk

Maak een lijstje en werk de punten één voor één af. Oké, wij vrouwen vinden onszelf prima multitaskers. Maar uit verschillende onderzoeken blijkt dat het toch effectiever is om je op één ding te focussen. En als je een bepaalde klus niet zo interessant vindt, kan dat best lastig zijn. Zet in zo’n geval een wekker op 25 minuten, werk deze 25 minuten aan één taak en houd vervolgens 5 minuten pauze. Na vier keer 25 minuten stug doorwerken heb je een langere pauze van 20 à 30 minuten verdiend.

2. Drink genoeg water

Blijf de hele dag voldoende drinken. Dehydratie kan namelijk een van de redenen zijn dat jij moeite hebt met concentreren. Drink elke twee uur minstens een glas (water, thee). Af een toe een kopje koffie kan geen kwaad, maar drink het met mate want een overdosis cafeïne werkt weer averechts. Probeer de limiet van 4 koppen koffie per dag niet te overschrijden.

3.  Soms een stress moment?

Een beetje stress houd je gefocust, maar te veel spanning maakt helder nadenken juist lastig. Merk je dat de druk soms even teveel wordt? Het kan helpen om even kort te mediteren. Dit hoeft geen uren te duren, in 5 à 10 minuten zul je al een enorm verschil merken! Heb je even een half uurtje over? Trek je sportkleding aan en beweeg je fit. Ren een rondje, pak je fiets of ga zwemmen. Span je je zo’n 30 minuten matig intensief in? Dan produceert je lichaam gelukshormonen die stresshormonen verdrijven. Je zult merken dat je je daarna stukken beter kunt concentreren én ’s nachts beter slaapt.

4. De juiste werkomgeving

Zorg voor een rustige, stabiele werkomgeving. Probeer je nieuwsgierigheid maar eens te bedwingen, wanneer je een appje of andere melding hoort binnenkomen. Leg je telefoon weg of zet alle meldingen uit zodat je niet wordt gestoord door die ene grappig foto die je vriendin je toestuurt. Zoek een rustige locatie en mijd plekken waar vaak mensen langs lopen. Om zo productief mogelijk te zijn is het daarnaast belangrijk dat je een opgeruimde werkplek hebt. Verwijder zoveel mogelijk onnodige zaken van je bureau.

5. Aanvulling op je voeding

Cogniton® Focus bevat Ginkgo Biloba wat het geheugen en de concentratie verbetert.* Ook bevat Cogniton® Focus Vitamine D3. En het is gewoon te verkrijgen via de plaatselijke drogist of apotheek. KOAG-KAG nr: 2605-0319-1120

* Evaluatie gezondheidsclaim is lopende.

Beeld | iStock

 

Ook interessant